8/15/10

Tuntutan Ramadhan Dan Kerjaya

BY humble.yat IN No comments

~catatan editor JALILAH ABDULLAH (Anis September 2008) yang saya suka...~

  • logiknya , mana mungkin dapat duduk berteleku berjam-jam membaca Al-Quran, di celah tanggungjawab menguruskan rumah tangga, kemudian "berlari" pula ke masjid untuk solat terawih. Setelah itu kembali semula ke rumah untuk membuat persediaan sahur sebelum melepaskan kellelhan di perbaringan.
  • "Tidak mungkin mampu khatam al-Quran dalam tempoh sebulan," tentu itulah bicara akal.Tetapi mari kita merujuk pula bicara hati.
  • Allah peruntukkan masa 24 jam sehari yang sama kepada semua hambaNya. Dalam tempoh itulah kita kita perlu menyusun masa yang berkualiti untuk laksanakan hak terhadap diri, keluarga dan masyarakat.
  • Namun, jika hati sudah ditanamkan cinta kepada Allah, segala kepayahan akan sanggup kita redah. Sebagaimana orang yang sedang mabuk dilamun cinta, segalanya nampak indah indah dan mudah, walau halangan mendatang.
  • Lalu katakanlah kepada hati, berbicaralah setulusnya kepada Allah: " Dengan keberkatan Ramadan, al-Quran akan tetapku baca. Walau dalam kepayahan masa, walau terpaksa bertongkat mata dinihari merebut cinta-Mu dan menyubur rohaniku."
  • Sayangnya pada waktu makbul itu kita selalu lupa. Bonus hebat ini selalu kita abaikan. Kita biarkan lepas ianya berlalu dengan membiarkan diri diulit nafsu yang mahu terus lena di pembaringan mendakap kesejukan malam. Kadang-kadang bersahur pun sebelum tidur supaya mimpi tidak terganggu. Berat sungguh belitan nafsu hinggakan liat mata untuk celik apabila kedengaran seruan untuk bangun sahur.
  • Jangan risau jika kurang tidur, kerana itulah tradisi orang berjuang. Tidurnya tidak panjang, makannya tidak banyak. Sedangkan orang berjuang kuat bekerja.
  • Semangat dan cinta kasih mereka kepada Allah dan Rasul pula mekar berpanjangan. Bagi mereka, masa yang singkat ketika dinihari itu digunakan untuk menjinakkan hati dengan membaca Al-Quran dan banyak mengingati mati.
SALAM RAMADHAN



0 inspirasi naluri :-):