1/20/15

Bila Tudung Berfesyen, Hati Pula Bagaimana?

BY humble.yat IN No comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Era ini, dah macam macam fesyen tudung yang muncul. Yang Labuh, Yang Jarang. Yang Sedang Sedang.Yang Ekspress. Yang 5 In 1. Yang Sederhana pun Ada.Tinggal pada hati sahaja untuk memilihnya. Tepuk Dada Tanya Iman pada kita  yang berada di akhir zaman.Masya Allah.

Minggu lepas ada meeting dengan Timb Qadhi di Pejabat Agama. Nampak "Signboard "ANDA SOPAN KAMI SEGAN".Terbaik.Sebab saya memang segan kalau berjumpa mereka yang tutup aurat dengan sempurna, jaga tingkah laku.Setiap kata yang diluahkan ibarat mutiara  yang berharga. 

Sumber
Terpukul juga dengan kata-kata di atas.Alhamdulilah, saya lebih suka pakaian yang tidak menyerlah.Nampak sederhana dan tidak menarik perhatian.Saya risau jika pakaian-pakaian indah seperti yang banyak terdapat di pasaran, akan ada rasa riak kecil dalam hati "AKU THE MUSLIMAH"..Astaghfirullah al azim.Maka belajar untuk mendidik hati bermula daripada pakaian. Bersederhanalah dalam berpakaian dan berhias-hiasan.

Antara penampilan sederhana yang saya minati, Ustazah Norhafizah Musa dan Ustazah Fatimah Syarha

 


Tundukkan pandangan kepada ajnabi juga satu tuntutan Antara sebab kenapa saya suka berkaca mata daripada ber"contact lens". Sebab ianya boleh menutup sedikit sebanyak dan mengelak pandangan mata yang datang bertamu secara telus.Umpama "filter" la pula kan? :-P

Alhamdulilah dah ramai yang bertudung, tetapi hati juga perlu berfesyenkan iman.

Maka bersederhanalah dalam berpakaian. Didik sifat tawaduk dalam berpakaian.Pandang cermin, tanya diri, adakah pakaian ini menimbulkan rasa riak kecil dalam hati atau ikhlas Lillahi Taala.Didik hati kita supaya memakai pakaian kerana ALLAH swt.

Satu lagi edisi perkongsian ke syurga dari saya .

Wallahualam.

0 inspirasi naluri :-):