12/1/15

Magic & Masa Depan

BY humble.yat IN No comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Google pic
Cerita tentang kerja dan masa depan.

Sekarang ni kan dah ramai buat business sendiri, dah ada brand sendiri.Dan macam macam kejayaan yang saya lihat.Serius,saya juga tumpang gembira bila melihat lahirnya usahawan muslim yang berjaya memonopoli pasaran.Tentang WAHM (Work at House Mom), melihat perkembangan mereka , sayalah yang tumpang gembira.Tetapi kenapa saya tak join bisnes?Aha,Soalan cepumas tu.

Nak-nak soalan soalan dari sahabat saya yang dah ramai menukar bidang mereka dari apa yang dipelajari di universiti dan mereka yang berjaya up brand sendiri.Business kan masyuk,  Rezeki 9/10. Boleh jadi jutawan hendaknya.Insya Allah.

Hmm..Lets me answer the question..
  • Saya memang enjoy dengan kerja sekarang walaupun ada stressnya (Mohon dijauhi dari penyakit darah tinggi dsb, Aamin!).
  • Saya rasa bersyukur sangat melihat anakguam gembira apabila saya memberi perkhidmatan saya sebaiknya dan kes diselesaikan.
  • Mahu menjaga kualiti masa dengan keluarga dan menunaikan tanggungjawab yang diamanahkan.
  • Sebagai tuntutan fardhu kifayah di kawasan tempat yang tinggal.
  • Sebagai social service  dan sumbangan kepada sesiapa yang menerlukan sekiranya saya berkemampuan untuk menyelesaikannya, Insya Allah.

Well, bak kata officemate saya, kadang-kadang kita jangan selesa berada di comfort zone, perlu mencari magik!Maknanya keluar dari zon selesa. Sebab kita tak tahu potensi dalam diri kita. 

Adakah saya berasa selesa dengan suasana kerja saya? Bagi saya, ilmu perundangan memang tak pernah habis, sebab kita perlu sentiasa "update". Setiap fakta kes adalah berbeza, maka cara penyelesaian juga berbeza.Apa yang ada, hanyalah asas yang perlu dipelbagaikan.

Makanya, saya mahu mencari  magik dalm syariah, spesifik faraid, hibah dan hartanah. Insya Allah, mana tahu suatu hari nanti saya akan jadi konsultan tentang perkara ini . (yeay, tak perlu praktis dah macam sekarang dah hehe.) cakap je macam Prof. Muhaya (she is too perfect for me)  Nak belajar semua bidang memang tak terkejar dah.Jadi perlu fokus sahaja dan jadi specialist.

Yang penting muamalat memang sangat perlu dijaga. Kadang kadang orang ingat saya tak kahwin lagi.Oops..memang kena letak pic kahwin kat bilik ni.hehe

Insya Allah, saya perlu fokus mencari "magic" saya.Buat homework dan teruskan perjuangan, 

Doakan kejayaan saya yek.


0 inspirasi naluri :-):