3/14/16

Legal Diary: Kekal Di Sini...

BY humble.yat IN No comments

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.



In sya Allah, tahun ni sudah memasuki tahun ke-lapan, saya bekerja di arena perundangan hartanah dan syariah. macam macam ragam, macam macam "peel" orang yang datang berurusan dengan saya. Tapi In sya Allah, mereka yang datang dengan hati yang bersih, kebanyakan dipermudahkan urusan berbanding mereka yang datang penuh emosi.

Pelbagai status, latar belakang pendidikan, latar belakang pekerjaan, dari yang bankrap sehingga menjadi ahli perniagaan yang berjaya. Ada yang tak tahu membaca tapi berjaya dalam bidang mereka. Ramai juga jutawan senyap yang saya jumpa.Alhamdulilah saya juga tumpang gembira untuk mereka walaupun kejayaan saya tidak semewah mereka.

Yang penting saya perlu banyak memberi daripada menerima dan mendapat keberkatan dan keredhaan Allah di dalam pekerjaaan saya. 

Saya memang kekal di firma lama, dari zaman peguam pelatih sehingga sekarang. Satu satunya peguam wanita di firma guaman.Bos-bos saya semua lelaki yang betul betul menjaga kebajikan kami.Kawan-kawan sejawatan ada yang datang dan pergi, menerima jawatan kerajaan, dan kebanyakan mereka telah membuka firma guaman sendiri.

Tahniah buat Ana dan Irfan..mereka berani mengorak langkah untuk membuka firma guaman sendiri.

Dan kenapa saya masih kekal di sini.Itu semua kehendak Allah kan?

Tahniah juga buat Yani & Afiq yang berjaya memasuki sektor perundangan kerajaan.

Perjuangan kita semua sama, berbakti kepada masyarakat. agama dan negara, cuma jalan yang berbeza.

Tahu tak apa yang saya bayangkan semasa saya memohon pekerjaan?

Saya bayangkan saya mahu bekerja dari firma yang kecil, dan membantu firma tersebut untuk pergi lebih jauh dan ada penambahan staff yang ramai dan kes yang banyak selepas berada di situ. .Angan-angan lagi, kadang-kadang saya bayangkan nama saya tersenarai di letterhead firm tersebut.Masa tu saya tak bekerja lagi tau.Tapi angan-angannya macam-macam.hehe.Setiap kali lalu di signboard mana pejabat peguam, itulah imaginasi saya.hehe.

Rupanya, bila baca satu buku, itu adalah daya imaginasi cemerlang, bukan angan-angan.Alhamdulilah, semua yang saya bayangkan tercapai dengan izin Allah.Saya diterima masuk ker firma tersebut kerana ada background syariah dan boleh baca kitab, Facts tau , kebanyakan peguam di tempat kami semua pandai baca kitab arab and background persekolahan agama.Mungkin itu yang kriteria yang bos-bos cari pada kami.

Keputusan saya untuk melanjutkan ke ijazah kedua , undang-undang syariah, ketika rakan rakan lain sudah memasuki alam pekerjaan , dan ada saving sendiri, sudah mula berkahwin , dan ada anak,  bukannya satu perkara yang mudah.Cuma ketika itu, saya terfikir apa akan jadi pada sepuluh tahun akan datang. Dengan ramai graduan wanita yang keluar dari IPTA, dan apa kelebihan yang saya ada berbanding mereka untuk berebut peluang pekerjaan.

Mungkin tak jauh mana pun pemikiran saya berbanding perancangan akal seorang lelaki, Macam Fahri dalam novel  "Ayat-ayat Cinta" tu ..hehe

:-P

Rupanya memang betul, kadang kadang bila kami post out jawatan kosong, kemudian memilih resume mereka,memang kami mencari kelebihan dari latar belakang dan pengalaman yang ada. Jadi, buat fresh graduate dan calon-calon , cari pengalaman betul-betul yang membawa hala tuju. Pengalaman yang betul betul spesifik. Bukan pengalaman secara asas dan general.Maklumlah zaman sekarang semua mahu kerja yang cepat dan cekap.Yang penting kuat emosi dan tidak sensitif.

Tips untuk peguam hartanah, kalau boleh biar kita ada asas litigasi. Yang simple pun ok. Sebab itu menjadi kekuatan kita dalam pekerjaan. Yang akan menjadi salah satu kelebihan kita berbanding orang lain yang mana boleh membantu masyarakat di luar sana.Jangan jadi zero litigasi k?Ambil tahu sedikit ilmu litigasi.Sekurang-kurangnyanya kita boleh buat penyelesaian di luar mahkamah yang mana boleh menjimatkan kos dan masa.Dan itulah penyelesaian yang terbaik.

Banyak pula perkongsian pengalaman kali ni yek.

Semoga bermanfaat yek.

Nota Naluri:
Lepas ni nak angan-angan nak buat talk pula, Kena ada ilmu public speaking pula ni.:-)Berangan kan free hehe


0 inspirasi naluri :-):