9/23/17

Maal Hijrah & Isteri Solehah

BY humble.yat IN , 1 comment

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.



Salam Maal Hijrah semua.Semoga dengan kedatangan awal Muharam ini akan membuatkan kita lebih bersemangat untuk melakukan segala kebaikan dan menambah amalan kita.Insya Allah..

Kali ini teringat perbualan dengan adik-adik saya, topik isteri solehah.Apa yang mereka nampak pada isteri solehah ni? Biasa kita asyik baca tentang ciri isteri solehah je kan?eh, dah macam tajuk usrah pulak kan..Lama betul tak lead usrah ni ehem ehem.Tapi usrah tak formal dengan adik beradik pun best juga.

Maka, kami menyenaraikan secara random, sesiapa yang menujukkan ciri-ciri isteri solehah dan contoh yang spesifik kepada kami supaya kami mendapat manfaatnya.Kiranya yang kami nampak secara praktikal untuk dijadikan sebagai teladan kami.

So, mungkin first impression kami dan kesimpulan yang dapat dibuat pada sifat rendah diri seseorang wanita itu, pandai menjaga kisah rumahtangganya dan menghormati suami.



Antara ciri ciri isteri solehah :

i)  Taat pada perintah Allah;
ii) Taat pada perintah suami selagi tak melanggar syariat.
iii) Menjaga aib rumahtangga dan suami.
iv) Pandai mengambil hati dan melayan suami.

Sebagai isteri, kita perlu ingat, suami itu bukanlah hakmilik mutlak kita dengan ikatan pernikahan. Mereka adalah milik Allah.Maka, kita perlu ada sifat redha dalam hidup berumahtangga.

Meh belanja satu lagu kot kot dapat feeling nak jadi isteri yang lebih solehah dan menjadi wanita syurga. Insya Allah




Semoga bermanfaat.

1 inspirasi naluri :-):

NabilaHasyim said...

Emm dh lama jgk xjoin usrah..

Aduh, tersentuh hatiku, emm