9/8/21

DIY: Anti Slip Untuk Cermin Mata

BY humble.yat IN No comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

2021 , saya masih "specky girl". Tak pakai contact lens sebab tak pandai. Nak buat lasik, tapi masih selesa berspek. Bila dah jadi umi ni, memang kena cari spek yang tahan lasak, ada spring dan  tak mudah patah, walaupun pada mulanya saya suka spec frameless sebab nampak professional, dan half frame. Dua dua ni kesukaan saya. Tapi bila anak anak dah pandai tarik spek, memang kena cari spek plastik sahaja.

Spek mata sekarang dah banyak murah murah.Dulu kalau nak buat spek mata mesti kena bajet dalam RM500.00 -RM700.00. Memang berkira masa tu, Sekarang RM 300 dah boleh dapat, untuk spek saya, multi coated, UV blue , anti silau dan dengan kanta yang dinipiskan. 

Masalah yang timbul bila pakai spek plastik yang biasanya tiada anti slip kat hidung, ialah melorot dan jatuh sedikit ke bawah. Memang tak selesa bila nak baca, berbaring sambil tengok TV sebab melorot. 

Jadi, survey punya survey, eh ada rupanya aksesori anti slip ni. Kita beli dulu, ada anti slip di telinga dan ada anti slip di bahagian hidung yang sesuai untuk spek mata saya.


Inilah rupanya Anti Slip Silikon untuk spek di bahagian hidung. Nampak macam rama-rama kan? Pertama kita kena bersihkan bahagian spek di hidung untuk menghilangkan kotoran dan minyak. Bila bersih, anti slip boleh melekat dengan kuat pada spek.



Yang Ini, anti slip silikon di bahagian telinga spek. Sarungkan sahaja di kedua-dua belah spek dan pakai. Anti Slip Telinga iniyang paling berjasa. Dah pakai hampir lima bulan, pun masih ok lagi.Jom kita tengok rupa sebelum dan selepas yang saya buat.


Tadaaa...nampak kan beza.Sedikit perubahan tetapi sangat menyelesakan saya. Anti Slip di bahagian hidung boleh bertahan sebulan, sebab dah mula-mula dan hilang lekapannya. Jadi, saya beli banyak banyak dari China, senang nak buat backup. Tapi, anti slip di bahagian telinga sahaja pun dah ok dan selesa. 




Selain tu, spek juga memerlukan penjagaan luaran yang lain.Sejak berlaku pandemik ni,kita kan pakai facemask, masalah wap di spek mata pula berlaku. Maka, saya beli spray cleaner anti fog dan kain lap spek anti fogging.

Alhamdulilah membantu sangat. Spray Anti Fog tu, saya tinggalkan di rumah sahaja. Yang kain lap spek Anti Fogging, saya letak di dalam handbag, senang dan mudah untuk digunakan pada bila bila masa dan di mana mana sahaja.

Beza kain spek yang biasa dan kain spek anti fog, adalah ketebalan dan fungsi kain ye. Harga kain spek anti fog ini lebih mahal dari kain spek yang biasa dalam RM6.00. Berbaloi dengan harga dan kegunaannya sebab dah takde masalah wap di spekmata dengan facemask.

Ok semoga bermanfaat untuk semua sahabat specky.


0 inspirasi naluri :-):