8/30/21

Review : Al Quran Tagging Since 2018

BY humble.yat IN 1 comment

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.



Rasanya semua orang dah ada Al Quran Tagging kan? macam koleksi wajib untuk kita. Saya dah beli sejak 2018, pada awal kemunculan Al Quran Tagging. Antara sebab pembeliannya, sebab saya nak ada satu Al Quran yang boleh dibawah travel, muat diletak di dalam beg. 


Masa 2018, zaman e-alquran, semua dah boleh install dalam phone. Tapi bila pegang Al Quran, roh dan jiwa itu ada bila membaca. Perasaannya berbeza dari e-Alquran. Boleh peluk, boleh cium. Satu perasaan terindah. Bila dah start baca, mesti susah nak berhenti kam?

 Dulu, guna Al Quran Rasm Uthmani tanpa tafsir, laju laju baca sebab nak khatam. Tapi sejak dah meningkat usia ni, rajin sikit nak baca tafsir, asbab nuzul. Allahu, lagi syahdu rasanya.



Saya letak tarikh beli atas Al-Quran, ikut gaya arwah abah, setiap kali beli buku, mesti tulis nama dan tarikh beli.Jadi al Quran ini dah berusia 4 tahun. Alhamdulilah.



Antara tagging terpilih dan ayat penyejuk hati , siapakah Sahabat Nabi diterangkan di dalam Surah Al Hujurat.Tentang perdebatan antara sahabat nabi kita menjadi asbab turunnya ayat ini.

Serius, memang kusyuk baca kisah asbabul nuzul.

Jadi, koleksi Al- Quran yang seterusnya adalah..Asbabun Nuzul, kepunyaan zauj. Saya tumpang baca je. hihi. Banyak kategori buku Al-quran ya. Antaranya, Waqf dan Ibtida'  dan Miracle, The Reference lengkap dengan panduan tajwid yang berwarna warni. Biasanya baca bergilir-gilir . 




Sebenarnya, saya paling takut, kita membaca Al quran, tetapi tidak memahaminya.Maka, bagaimana kita mahu berpegang kepada Al Quran dalam kehidupan kita?

Jadi baca, faham dan amal itu yang paling utama. Cintakan Allah dan Rasulnya.

Sekian. Semoga bermanfaat sebagai perkongsian syurga kali ini.


1 inspirasi naluri :-):