2/22/12

Kerja Memang Tak Pernah Habis

BY humble.yat IN , 2 comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Akibat kerja yang menimbun-nimbun, blog ni pun tersadai.Bila sampai 5.30 petang, rasa macam nak sambung buat kerja, tetapi bila mengenangkan kata-kata suami, "Kerja memang tak pernah habis.." .

Tekad saya tutup komputer, capai kunci kereta.

Bermula pula tugasan lain, mengambil adik yang bekerja di Petrosains, cawangan Kuantan, meredah pula lebih kurang 4 trafik laluan kemuncak waktu pulang kerja. Sampai di rumah lebih kurang 6.15 petang.Akibatnya tersadai lembik di sofa depan tv.

Jika barang dapur tiada, bergegas pula kami pasar malam , mencari barang basah.emak saya ni memang cerewet memilih barang dapur, hanya yang segar menjadi pilihannya.Yang dah tak segar je ditolak ke tepi jauh-jauh.Huhu.Sampai di rumah balik dalam waktu Maghrib.Kadang-kadang sebelum Isyak saya dah tersadai kat katil.

Hmm..pernah seorang kawan saya yang ada bermalam di rumah kami, sebelum dia mendapat rumah sewa, katanya, sekarang baru dia faham kehidupan saya, penuh komitmen dan punya tanggunjgawab yang besar.Katanya lagi, hanya orang yang melihat sendiri realiti hidup saya, akan memahami gaya hidup saya, mendengar sahaja tidak cukup.

Saya juga teringin untuk melibatkan diri dalam aktiviti sosial seperti itu, tapi apakan daya, tanggujngawab kepada keluarga perlu diutamakan terlebih dahulu, Syurga kan di bawah tapak kaki ibu.:-)

Ada ketikanya, saya masuk lewat ke pejabat, menyelesaikan urusan keluarga sebentar, bukannya lama pun. Tapi anakguam pula menanti-menanti di pejabat.Bukan saya sengaja, tapi saya ada tugas lain yang perlu diselesaikan, saya ni bukannya "robot" ok?. Saya hanya manusia biasa, punya keluarga, ada tanggungjawab.

Jangan kacau meja saya :-P...

Ada juga klien yang datang, sukarela untuk membersihkan meja, maksudnya, menyudahkan kerja-kerja saya, dengan selambanya saya melepas geram "Saya suka meja saya bersepah..." hehe..Fail-fail yang di atas meja itu adalah kes yang sedang berjalan, kalau diletak dalam rak, terlepas pandang nanti, kan bahaya tu, memprejudiskan anakguam.

Mengadu pula kepada kawan sepejabat, ada klien nak "membersihkan" meja saya, kata kawan saya tadi "Our job is handling documents , banyak bezanya..nak tak nak meja kita memang bersepah, kalau bersih memang pelik la.."..Sejuk sikit hati saya..dan semangat mengendalikan fail-fail di atas meja naik kembali :-)

Mengadu pula saya pada ibunda tercinta tentang kerja yang menimbun itu, katanya, "buatlah kerja sikit bila balik rumah. Cover kerja sebelum "maternity leave"...nanti susah pula pejabat nak buat kerja akak tu.."

Hmm betul juga, tapi pernah dalam dua minggu saya buat kerja pejabat di rumah pada waktu malam, ketika suami saya pulang ke rumah pada hujung minggu , dia dah berangan macam cerita "Mr. Mama.".katanya sambil bergurau, dia berkahwin dengan "Perdana Menteri".Adoi terkena saya di situ.Huhu.

Tapi tak mengapa, mungkin lepas ini saya akan cuba memaksimumkan daya kerja saya, dan selesaikan sedaya yang termampu.Insha Allah.Allah kan ada sentiasa bersama kita dalam menjalankan tugas-tugas seharian.

Jadi berusahalah dengan sesungguh-sungguhnya..:-)

"Bekerja itu satu ibadah"


2 inspirasi naluri :-):

suri said...

dalam terluah rasa lega..jika d pendam mmg perit d dasar hati.

untung dan sedia terima seadaya..klu suri lagi letih rasanya...naik tuurn bas..berbasikal lagi huhu..

berterima kh padanya ada hikamh tu sema

cun09 said...

salam adik akak...

bila baca n3 niii...cam sama jeee kita yeee...kalu lain sikit akak masih solo ^__^

***jaga kesihatan...nikmat sihat yg takleh dijual beli***