7/9/13

Sleeping Princess(es)

BY humble.yat IN 2 comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Tiga-tiga anak dalam jagaan ibunda tercinta tidur dengan nyenyaknya. Nadirah, Aina Syafiyah dan Najihah.Hilang rasa penat seketika melayan karenah mereka.Mahukan perhatian, mahu dimanjai.Hilang juga kelasakan mereka yang sentiasa meneroka perkara baru dalam kehidupan  tentang sikap dan perlakuan kita, kata-kata kita, apa yang didengari mereka saban hari.

Jika sikap dan perlakuan yang baik, kata-kata yang penuh budi bahasa, Insha Allah membesarlah mereka di dalam lindungan dan kasih sayang Allah swt.

Anak-anak itu ibarat kain putih, terpulang pada ibu bapa mencoraknya dan dalam menangani cabaran-cabaran persekitaran yang semakin tinggi di akhir zaman ini.Ingatlah iman itu tidak dapat diwarisi dari seorang ayah kepada seorang anak.Tetapi bekalan, didikan ibu ayah itu sendiri akan membentuk pegangan mereka sedari mereka makin membesar. 

Ya, apabila seorang ayah mati meninggalkan anak dan isteri, hanya ilmu dan amalan-amalan mereka yang akan sampai di sana, yang akan menerangi pusara nanti.

Maka bersabarlah dan senyum dalam mendidik mereka. Fahami dan selamilah perasaan mereka.Fitrah anak dan cinta tanpa syarat.

2 inspirasi naluri :-):

ieza ashaari said...

xsbrnya nak tgk bby sendiri nanti.. hrp sgt mampu bg didikan yg terbaik.. amiinn..

DYatie ABakar said...

InsyaAllah. :)