7/17/13

Islamic Banking di Zenith

BY humble.yat IN 3 comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, selesai sudah menghadiri seminar Understanding Shariah Principle in Islamic Banking pada 19-20 June baru-baru ini di Zenith Kuantan.Tempat yang boleh diiktiraf antara hotel yang sangat selesa dan mewah di Kuantan.

Speaker, Mr Johan Lee,memang best dan penyampaiannya sangat-sangat praktikal.Berperingkat, dan langkah demi langkah.

Dapat juga berkenalan dengan rakan rakan baru walaupun kami semua berbeza usia.Ya, paling seronok bertukar pendapat tentang perkembangqn produk-produk baru perbankan Islam yang semakin membangun.Kesedaran pengguna dan penyelesaian masalah riba.Hakikatnya riba dan akhir zaman ini memang tidak dapat dipisahkan jika difikirkan susur galurnya.Sedih!

Antara produk pinjaman secara Islam yang semakin digemari adalah Tawarruq.Sebelum ini, produk nya adalah Bai Bithaman Ajil,Musyarakah Mutanaqisah,Bai al Inah, Comodity Murabahah.Walaubagaimanapun BSN , Bahagian Pinjaman Perumahan masih mengekalkan lagi produk Bai Bithaman Ajil.

Bersama-sama rakan-rakan  yang masih "practice".
Oh ya!ada rakan saya,non-muslim pun menyertai kursus ini untuk mendalami sistem perbankan Islam memandangkan ia semakin membangun dan menjadi pilihan pengguna di Malaysia.Katanya,kenapa tak guna sistem ni dari dulu lagi, semuanya bagus!

Saya hanya jawab, sekarang ni baru ada ramai pakar kewangan Islam, dan senang untuk berdiskusi, perbahasan dan membuat keputusan untuk mengaplikasikan prosedurnya.Apatah lagi kesedaran yang tinggi dalam sektor perbankan Islam.

Jadi mari kita sama-sama menyokong perbankan Islam demi membangunkan sistem ekonomi yang berlandaskan syariat.

Nota Naluri:
Takaful Haji pun salah satu alternatif pengurusan kewangan Islam..pengurusan hibah , khairat kematian, ziarah protection, upah haji (bagi mereka yang tidak berkesempatan) Berminat hubungi pihak kami yek.. Whats app/SMS- En Muz 019 9598199 . Sekadar berkongsi apa yang telah kami manfaatkan dalam pengurusan kewangan Islam.:-)

3 inspirasi naluri :-):

DYatie ABakar said...

Alhamdulillah. :) share2 le lagi ye. Hehehe.

humble.yat said...

D yatie:
Insha Allah..terima kasih sebab dtg ke sini hehe..keep in touch!:-)

Badrina Ibtisam said...

Singgah kat blog ni =')

Hari tu sy search about peguam, then jumpa lak blog ni.. hehe.
Ape lagi..stalk lah! Hehe :-D
Dh jadi silent reader dh x'))
Anyway yeah I love this blog! :-)