4/3/13

Fitrah Khitan Anak Perempuan

BY humble.yat IN , 1 comment

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

 Khatan atau pemotongan genitalia wanita.
atau istilahnya berkhatan bagi wanita.


Dalil utama untuk berkhatan adalah;

خمس من الفطرة : الختان والإستحداد وتقليم الأظافر ونتف الإبط وقص الشارب

Ertinya : Lima perkara fitrah : berkhatan, mencukur bulu kemaluan, memotong kuku, mencabut bulu ketiak (cukur), memendekkan misai. ) Riwayat Muslim

Mengenai prosedur berkhatan, boleh baca artikel  Dr Zubaidi.membantu sangat-sangat tentang bagaimana, perbincangan tentang salah faham tentang hukum khatan.Boleh baca kat situ ye.

 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
   

Lokasi: Hospital Al Farabi, Kuantan/30hb Mac 2013.

Sambil menunggu giliran untuk prosedur untuk khatankan Aina, kami cerita pada Aina, tentang kenangan ini.:-) Kelakarlah pulak, bila zauji menghafal bait-bait di entri itu.Terasa malu sendiri.Zauji memang begitu. Ada sahaja pesan-pesan saya di entri blog ini dilontarkan kembali, supaya saling ingat mengingati.In Shaa Allah..

"Ha, Aina, di sinilah umi dan abi dapat tahu Aina dah ada tau."

Aina pun buat muka serius memandang kami berdua, sambil melihat keadaan keliling.Macam orang besar je,asyik berfikir...^___^. Tapi senyumannya pun tak pernah lekang, macam senyuman pertama yang kami lihat.Malah makin menyejukkan hati kami sekeluarga.
 
Alhamdulilah, rasa lega bila anak umi dan abi sudah dikhatankan.Sepatutnya harus dibuat seawal mungkin sebaik dilahirkan.Dek kekangan jaundis berpanjangan, kesihatan serta kesibukan yang amat, kami terlupa menyegerakan perkara ini.Risau juga bila melihat Aina yang makin aktif.Mahu ke dia duduk diam-diam bila dikhatankan nanti. Nak pakaikan pampers pun berperang.huhu..

Syukur, keluarga kami berdua sentiasa mengingatkan tentang perkara ini.Maka terlaksanalah misi khatan, Aina Syafiyah pada petang Sabtu, 30/03/2013 di Hospital Al Farabi, Kuantan.

Kami bershopping...!test aje..:-)

Kalau dulu, kami adik beradik perempuan disunatkan oleh tok sebelah arwah abah,merangkap bidan dan tukang urut.Hmm..mudah sikit. tetapi sekarang kami teruskan prosedur ini di klinik/hospital sahaja memandangkan perkhidmatan ini disediakan.

Kenapa Hospital Al Farabi?Sebab pada asalnya mahu ke Klinik Al Farabi. tetapi penuh.Mesti gilirannya lama lagi.Jadi kami dimaklumkan kalau nak cepat, daftar di Hospital Al Farabi (bersebelahan Klinik sahaja).Yang berbeza adalah fee klinik lagi murah sebab atas dasar rawatan pesakit luar.Tapi yang penting kami mahu yang cepat , tak kisah tentang harganya , RM35.00 sahaja.

Memanglah, Aina ada menangis ketika prosedur itu berlaku, tetapi dia behave sangat bila nurse baringkan, bukakan pampers.Tetapi tangisannya berhenti bila dipeluk dan ditepuk-tepuk oleh abi dan umi.TAPI, sebelum keluar
-
-
-
-
-
-
 
Aina bagi "jelingan maut" pada doktor, macam bagi warning aje..tajam pula jelingannya tu.adus..macam-macam.

Buat masa ini dah pandai bercakap panjang-panjang, meniarap sambil merangkak,memanjat badan abi dan umi masa tidur, berdiri dengan kaki berjinjit ( feeling kasut "high heel" kot. ), cuba memaut macam nak berdiri, mengenali lagu-lagu selawat.Semua nak buat ye Aina.Sabar tau, buat satu-satu,

Nota Naluri:
Parlimen dibubar pada hari ini, 03/04/2013.Rasa macam dengar pengumuman hari raya aja. Jadi teruskan perjuangan dan selamat mengundi!

1 inspirasi naluri :-):

Shakina Farhan said...

shahadah khitan kat kampung..mama die dulu klinik..terbalik kita ye..hehe..