11/6/13

Hijrah Itu Pengorbanan!

BY humble.yat IN No comments

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.


Salam Maal Hijrah 1435H.Semoga bermulanya tahun baru hijrah membawa satu perubahan kepada diri kita. Membawa satu keazaman, semangat untuk berbakti kepada agama.

Amati lirik lagu Muharam yang sering diperdengarkan kepada kita, penuh kibaran semangat kan...Apatah lagi cuba kita bayangkan ketika zaman perpindahan Nabi Muhammad saw dari Mekah ke Madinah, bagaimana keadaan mereka ketika itu, bagaimana pengorbanan dan perjuangan  mereka.Allahu Akbar!

"Hijrah itu pengorbanan... Hijrah itu perjuangan...
Hijrah itu persaudaraan...Hijrah membentuk perpaduan..."

Adakah kita mampu membuat  pengorbanan seperti itu, hanya kerana agama tercinta? Rata-rata kita memilih pengorbanan yang HANYA KITA MAMPU. Bukan pengorbanan di luar jangkauan kemampuan kita.

Contohnya, bila diarah buat kerja "over time", rata-rata daripada kita merungut (termasuk saya bila kena masuk pejabat sehari sebelum raya..huhu).Sebab kononnya "korbankan" masa berkualiti dengan keluarga.Agak sukar kan? Realitinya, sukar untuk kita terima dengan redha..Tipisnya iman-iman kami Ya Allah!

Kata diri mahu jadi orang yang beriman...
Kata diri mahu jadi orang yang bertaqwa...
Kata diri mahu memperjuangkan syiar Islam...
Tapi setakat mana kata-kata itu terlaksana....?

Allahurabbi...


Maka bermulanya Hijrah, sama-sama kita berazam untuk menjadi orang yang betul-betul berhijrah..bukan sekadar kata-kata..Mulakan ia dengan satu senarai Hijrah 1435H..Apa yang kita impikan, apa yang kita mahu laksanakan...

Wallahualam.

Nota Naluri:
Waktu kecil dahulu, bila awal Muharram,mesti berazam nak bangun awal-awal pagi.Macam ada satu nafas baru di 1 Muharam.Harap ia berterusan...Ameen!


0 inspirasi naluri :-):