12/7/10

Anjakan Maal Hijrah

BY humble.yat IN 2 comments


Mungkin saya sudah terlewat untuk entri Maal Hijrah, Tetapi saya yakin, belum terlambat untuk saya menyampaikan pesan-pesan yang baik buat rakan-rakan maya semua.

Sempena Maal Hijrah, banyak program televisyen yang memaparkan mesej-mesej penghijrahan dari yang kurang baik kepada baik dari segi akidah, pegangan, dan ibadat. Betapa pentingnya peranan media dalam menghidupkan Maal Hijrah. Bak kata ibunda saya, asyik-asyik cerita orang yang tak tahu sembahyang!

Tetapi itulah realitinya hidup, kerana solat itu merupakan cara hidup kita.Sempurna wudhu, sempurna solat akan mempengaruhi gaya hidup kita.Dan saya  pasti dalam kesibukan kita melakukan kerja dunia , pasti ada waktu solat  kita yang tergelincir yang sepatutnya dikerjakan pada awal waktu.

Saya juga memerhati gelagat-gelagat kita apabila tiba di awal muharam, azam mereka untuk berubah terlalu umum.Saya rasa kita perlu spesifikkan lagi antara hubungan kita dengan Allah s.w.t, Rasullullah s.aw.,ibu bapa, diri kita dan rakan dan lebih kepada pelaksanaan dan bukanlah hanya omongan kosong sahaja sebagai umat Islam yang bijaksana.Ayuh kita "upgrade" kan diri kita..;)

HIJRAH HUBUNGAN DENGAN ALLAH

Jika rakan-rakan mahu khatamkan Al-Quran dalam masa sebulan, boleh amalkan 5 mukasurat setiap kali selepas solat.Oleh itu dalam 5 waktu, secara automatik kita sudah menghabiskan satu juzuk.30 hari 30 juzuk.Maka dalam setahun, anda telah khatam 12 kali .Bukankah itu satu pencapaian yang bagus dalam satu tahun!

Berusaha untuk solat Dhuha walau sesibuk mana pun
Apa yang saya cadangkan, sebelum pergi bekerja (bagi perempuan khususnya, mungkin akan mengambil masa bagi kita jika hendak ambil air sembahyang di tempat bekerja, cabut tudung dan sebagainya.)Ambillah air sembahyang dan cuba kekalkan wudhu tersebut sehingga kita boleh menunaikan Solat Dhuha.Sekejap sahaja kan?Kalau hendak seribu daya kan? Perjalanan kita ke tempat kerja dengan wudhu bukankah satu amalan yang bagus.Terasa lebih dekat disisiNya.

Menghafal kembali surah-surah lazim dan surah-surah amalan.
Kalau ada rakan-rakan yang sudah biasa biasa menghafal surah-surah lazim ini, cuba biasakan dengan terjemahannya pula, agar lebih menghayati untuk tujuan bacaan solat kita.Janganlah sentiasa membaca surah yang sama dalam baccan solat .Jom kita perbaiki diri yer..

Sebenarnya ada lagi cara perbaiki diri yang ingin saya kongsi bersama .Jika terlalu banyak, mahu terjadi satu kejutan budaya untuk yang baru mahu belajar mencuba cara-cara pelaksanaan di atas.Jadi kita buat dulu apa yang termampu dan cuba kekalkan ia supaya menjadi satu habit.Amin!

Nota:
Tertarik dengan persembahan bintang-bintang kecil yang bersiaran langsung sempena Maal Hijrah di RTM pagi tadi. Sejuk hati melihat kesan didikan keluarga mereka.Mampu mengingatkan kita supaya merenung sejenak berbanding menyokong mereka menyertai rancangan hiburan!

2 inspirasi naluri :-):

suri said...

Alhamdulillah semoga kita akan2 sama mendalami islam itu dgn lbh dekat lagi..

terima kasih ats peringatan itu wahai sahabatku..

selamat tahun baru islam ;)

humble.yat said...

Insha Allah...

salam amal hijrah juga..