4/13/11

Berdepan Banduan?Takut Tak?

BY humble.yat IN No comments




Penjara Penor.Rabu dalam tahun 2008.pengalaman pertama saya dan rakan-rakan mengendalikan siasatan bersama banduan-banduan yang ingin memerlukan khidmat guaman .Satu pertemuan yang menentukan sama ada mereka mahu mengaku salah atau bicara(tidak mahu mengaku salah).

Sampai sahaja di pejabat pegawai penjara, kad pengenalan, barang-barang seperti handset dan beg tangan dikunci di dalam satu loker khas.Yang ada pada tangan kami hanyalah borang dan kertas kosong yang perlu dicatit semasa siasatan dijalankan.

Kami dibawa ke dalam satu bilik.Ada satu meja, tiga kerusi dam kipas siling.Sama seperti yang digambarkan di dalam televisyen.Bahang dan panas, Tambahan pula kami memakai blazer.

Seorang pegawai penjara lelaki menemani kami.Kami mendapat tahu kes yang dikendalikan melibatkan kes rogol dan rompakan berkumpulan bersenjata.Seorang banduan memakai baju merah (sedang menjalani hukuman) dan seorang lagi memakai baju ungu (masih dalam reman).

Soalan-soalan perlu details dari awal perbuatan jenayah sehigga akhir perubatan hatta niat mereka.Walaupun kami, masing-masing belum berkahwin, apabila melibatkan kes rogol, soalan-soalan perlu direct, setakat mana hubungan mereka.Berapa kali hubungan intim dilakukan, Di mana?Pukul Berapa?Dan Bagaimana?Telinga masing-masing menahan merah sahaja mendengar jawapan banduan tersebut.

Berhadapan dengan Orang Kena Tuduh (OKT) yang dituduh merompak yang sedang menjalani hukum, berparut di muka, pandangannya juga agak menusuk ke mata kami.Agak thriller.

Alhamdulilah, akhirnya tugas kami dapat diselesaikan. Cuma seorang rakan saya dari kumpulan lain, yang sedang mengandung berhadapan dengan OKT HIV.OKT ini hanya memberitahu rakan saya hanya selepas dia bersin ke arah rakan saya.Mahu tak berderau jantung.T.T Tapi HIV tak berjangkit melaui bersin kan?Cuma hati pasti ada sedikit risau kan?

Yang menariknya di sini, kehadiran kami betul-betul dikawalrapi oleh pegawai-pegawai penjara, hanya keluar pintu pun, diiring dengan seorang pegawai. Mahu ke tandas sekejap pun, seorang pegawai di depan pintu tandas, seorang lagi di pintu luar.Terkejut juga, Tapi aspek keselamatan perlu dijaga kan?

Ok.Nak tahu pengalaman pertama saya dalam bidang jenayah?Kes sebutan seorang guru dituduh mencabul anak muridnya dan kes bicara pertama saya, kes penyundalan.Saya hanya membantu untuk mengikuti prosedur dan mitigasi (pengurangan hukuman).Sekarang dah tak buat dah, saya hanya mahu fokus kepakaran yang lain sahaja tetapi masih dalam bidang yang sama..:-)

Nota:
Teringat hujung bulan lepas, OKT bermain mata ketika berselisih dengannya.Keluar sahaja dari pintu.Rasa loya dan nak muntah aje.Kemudian baru saya dapat tahu, dia di bawah pertuduhan kes rogol beramai-ramai.Patut Pun!T.T


0 inspirasi naluri :-):