Monday, February 24, 2014

Bersiap Siaga

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Teringat dengan sembang bersama sahabat saya, katanya. 

Sumber
" Dalam hidup ini perlu sentiasa bersiap siaga"
"Hah! Bersiap siaga..?Lain je bunyinya, kenapa bukan bersiap sedia?"
"Bersiap siaga ini katanya lebih utuh, teguh...!"

Waktu tu sahabat saya masih setia menantikan jodohnya, dan pada waktu saya baru lagi di awal perkahwinan.

Pesan sahabat saya lagi, "Macam saya ni, perlu bersiap siaga untuk berhadapan bakal suami saya, dari segi personaliti, dalaman dan seumpamanya..."

"Oooo..."

Dan hari ini saya teringat kembali kata-katanya tentang bersiap siaga.Apa pentingnya bersiap siaga dalam kehidupan saya.

Sumber
Di  peringkat saya sekarang, sebagai isteri, tentulah saya bercita-cita untuk menjadi isteri solehah buat suami.Tapi adakalanya persiapan saya itu tidak sempurna.Huhu..Tak dapat markah seratus peratus pun sebab saya bukan bersiap siaga.Persiapan saya belum mencapai tahap "siap siaga" yang istiqamah..

Bersiap siaga untuk menjadi ketua bidadari kelak di sana nanti.
Maknanya, bukan sekadar rutin harian biasa untuk suami, tetapi rutin harian luar biasa, dari segi amalan dan segala perbuatan kita yang membawa nama suami di mana-mana.Makanya, saya perlu kerja kuat untuk bersiap siaga untuk menjadi ketua bidadari buat zauji nanti..:-)

Di peringkat kerjaya pula, saya letakkan tentang bersiap siaga bagi "pembersihan setiap kes" sesegera yang mungkin, hehe..Baru rasa semangat nak siapkan kerja-kerja yang berlambak ni dengan keadaan istirehat 100% peratus di rumah melainkan ada kes kecemasan.

Sumber
Sebagai hamba Allah yang kerdil ini, saya seharusnya istiqamah dan sentiasa memperbaiki kualiti kehidupan saya.Sebagaimana, sempurnanya tugasan saya di dunia ini.Begitu juga setiap tugasan yang diserahkan untuknya.Maka, setiap tugas yang diamanahkanNya, harus diniatkan untuk Allah semata-semata.Supaya ingatan padaNya tak akan putus di ingatan saya, hamba yang kerdil ini.

Semoga saya dipertemukannya dalan husnul khatimah.Semoga saya dapat menjejakkan kaki ke Tanah Suci Mekah jika diizinkan.Semoga saya dapat menjadi ketua bidadari syurga buat zauji.Semoga kita semua dipertemukan di syurga nanti.

Ayuh kita bersiap siaga bersama-sama!

Amin!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...