Tuesday, December 24, 2013

Lajukan "Gear" Amar Makruf...

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Akhirnya kita sudah sampai ke penghujung tahun 2013.Saya pasti sudah bermacam-macam kita lalui pahit manis sepanjang 2013.Suka duka kehidupan.Semoga apa yang kita lalui sepanjang tahun ini membuatkan kita semakin bertambah matang, di samping dapat menambahkan ilmu dalam kehidupan.

Kita bukan sekadar menghampiri penghujung tahun.Tetapi mungkin sudah hampir ke penghujung zaman, ataupun hari kiamat.Seringkali, artikel berkaitan hari kiamat sering direncanakan di newsfeed laman sosial.Kadang-kadang ada rasa takut untuk berdepan dengan hari kiamat.Mengenangkan amalan-amalan yang kita lakukan saban hari, sama ada ia diterima ataupun tidak.

Dulu, pernah waktu belajar, ketika itu saya tak tahu jodoh saya dengan siapa, tetapi saya sangat mengharapkan, saya akan punya pengalaman melahirkan seorang zuriat.Kenapa?Sebab pahala melahirkan anak ini sangat besar......Tak dapat dibayangkan macam mana ganjarannya.Alhamdulilah , Allah swt, telah memberikan satu pengalaman yang tidak saya akan lupakan seumur hidup.

Jadi sekarang, bila cerita tentang hari kiamat ini tersebar sebagai tanda peringatan kita, apa yang kita harus lakukan?Takkanlah nak mengenangkan nasib diri umur yang tak panjang kan?

Jadi, please, jadilah positif, selagi masih ada nafas dan tenaga, jangan berhenti berniat untuk melakukan segala amalan yang baik.Kejarlah segala amalan kebaikan yang kita mampukan dengan segala kudrat kita.Maknanya, kita kena lajukan "gear" untuk amar makruf nahi munkar.

Rasullullah s.a.w besabda:

"Sekiranya di tangan kamu ada benih kurma dan kamu tahu bahawa esok akan berlaku hari kiamat, maka hendaklah kamu menanam dan jangan biarkan hari kiamat berlaku tanpa menanam benih kurma tersebut"

[Hadis Riwayat Imam Ahmad]

Soalan ini pula selalu diperingatkan untuk diri sendiri sebagai langkah persediaan untuk mental dan diri sendiri dan pernah dilontarkan pada zauji pada awal perkahwinan kami.

[ Pejamkan mata,dan bayangkan orang-orang yang kita paling sayang, mak, ayah, suami, isteri anak dan adik beradik.Adakah kita kita sanggup kehilangan mereka serta merta? ]

Adakalanya saya juga tak sanggup nak pejamkan mata demi membayangkan kehilangan mereka.Tetapi saya mohon pada Alalh, supaya, jika mereka pergi nanti, semoga Allah swt memberikan kekuatan pada saya.Semoga hati saya sentiasa reda menerima segala ketentuannya.

Tetapi manusia ini memang hatinya lemah.tetapi apa yang boleh kita buat, "practise".Sebab....


Wallahualam.

Friday, December 13, 2013

Singgah Solat :Musolla Zenith

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Segmen Singgah Solat kembali lagi.Kal ini berkesempataan singgah di Hotel Zenith yang terletak di hadapan East Coast Mall, Kuantan. Hotel Zenith memang terkenal dengan ketinggian, dan rekaan bangunannya yang "outstanding" di Kuantan. Terletak di Aras Dua Hotel Zenith.Kena naik lif.


Ini adalah  ruang solat perempuan, Selesa, Bersih, dan penghawa dingin yang sejuk sangat.Nampaknya dijaga rapi oleh pihak pentadbiran.


Ada rak letak kain sembahyang.Juga dilipat dan di susun dengan kemas di tempatnya,(tengah cari idea untuk ruang solat pejabat lagi ni


Sejadah-sejadah yang ada menambahkan kemudahan surau di sini.


Ada cermin yang besar dan tinggi, dan sebuah kerusi disediakan untuk mereka yang tidak mampu solat berdiri seperti biasa.



Rak kasut dan terompah untuk ambil wudhu.Ada karpet untuk keringkan kaki sebelum masuk ke ruang solat.

Alhamdulilah, puas hati dengan kemudahan yang disediakan.Semoga Allah berkati:-)


Thursday, December 12, 2013

Review Buku-Buku

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.



"Mudahnya Menjemput Rezeki".Memang terbaek!Segalanya bermula dari sendiri untuk mensyukuri nikmat yang ada.Sambil "Q" dan prosedur mediasi di mahkamah pun, ralit saya membaca.Nasihat dan panduan yang diberi pun praktikal dalam realiti kehidupan kita. Bahasa yang senang dihadam.Tanhniah buat penulis.


Buku ini masih dalam progress.Silibus Pendidikan .Di samping mahu mendidik anak, boleh tarbiah diri sendiri juga kan?Allahu Rabbi...


Hoho..yang ini memang kritikal.Jurnal Undang-undang.Akan diguna setiap masa waktu bekerja untuk menangani masalah yang timbul.Belajar memang tak pernah berhenti kan?

Ada lagi buku-buku lain.Tak terlarat nak upload.Insha Allah, jika masa mengizinkan, saya akan rekod buku tu di sini...



Tuesday, December 10, 2013

Idea: Alternatif Persediaan Menghadapi Banjir

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Mengenai banjir baru-baru ini yang berlaku di Kuantan.Rumah keluarga mertua saya dan sepupu saya antara yang terlibat.Bilik yang kami biasa tidur, katilnya pun dah "out", tak boleh pakai lagi, almari baju kembang, laci pun tak boleh guna.Kerusi meja makan pun "out".

Banjir di kawasan sekeliling rumah adalah paras pinggang.Di dalam rumah aras paha.

Kebanyakan barang-barang yang bersidai adalah tilam katil.Basah ditenggelami air.TAk boleh guna.Wajiblah buang.

Allahurabbi!

Makanya, mungkin alternatif perabut selepas ini ;

AIR BED/SOFA AIR BED.

Link
Sebab cara penjagaan yang mudah.Tilam tak basah kena banjir.Kalau banjir pun, mngkin boleh dijadikan sebagai pelampun, ataupun bot segera..Huhu

DINING SET


Kalau kerusi kayu, akan kembang bahagian bawah maka tidak kukuh.Yang ini mudah disimpan.

Dokumen Penting , Letak dalam satu kotak macam ni. Mudah di susun atur, dan dibawa ke tempat yang lebih selamat



Alternatif simpan peti ais, mesin basuh, dan barang elektrik yang lain masih tak ada idea lagi.Bila berlaku banjir besar lagi, apa yang boleh buat, selamatkan apa yang penting dan nyawa kita dulu.

Apa yang saya belajar dari musibah banjir dari keluarga mertua, mereka membuat para di antara pagar dan tingkap, dan meletakkan apa-apa yang ada.Jadi terfikir, mungkin idea yang ada macam para di dalam bas kat atas kepala kita tu kan?

Ini hanya pelan sediakan payung sebelum hujan.

Wallahualam

Nota Naluri:
Sekarang ni bila nampak langit gelap je, dan dah mula hujan je. dah mula trauma, asyik-asyik tengok air Sungai Kuantan.Lepas tu tengok bateri handset, tengok minyak kereta dan duit cash yang ada

Semoga Allah swt lindungi kita semua.



Friday, December 6, 2013

Kuantan : Banjir 2013

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Ya, saya orang Kuantan.Mangsa banjir?Alhamdulillah, rumah keluarga saya terletak di lokasi yang di tengah-tengah walaupun berhampiran Sg Galing.Hanya nampak Sg Galing yang melimpah ruah hampir ke jalan raya ketika saya balik dari pejabat setelah menyelamatkan kereta, dengan kain baju yang lenjun meredah banjir kilat di pejabat kami di Malay Town.

Tetapi, pada masa yang sama, rumah keluarga mertua saya dan sepupu saya di Permatang Badak dinaiki air paras atas lutut hingga ke paha (kalau saya yang redah paras pinggang lah jawabnya)

Keadaan 3 Dec 2013 ( kebetulan hari lahir saya) memang huru hara, jalan 4 line di bandar tenggelam.Jalan ke Mahkamah yang berhadapan Terminal Sentral pun terputus.Mahkamah pun dah jadi air terjun.Lagi teruk dari banjir 2001.

Tahun lepas, 2012, hanya banjir kilat yang berlaku di sekitar Bandar Kuantan setelah semalaman Ada saya cerita di entri ini. Tahun ini, lebih kurang begitu, tapi airnya cepat surut.Mungkin sebelum ini, petugas-petugas dah berhempas pulas cuci longkang dan sebagainya.

Namapk kan air menderu dari stadium ke kawasan Malay Town?

Apa yang saya perhatikan, tahun ini kawasan Permatang Badak, Bukit Rangin dan satu kawasannya memang terjejas teruk.Bayangkan pada hari kejadian, zauji yang bersiap sedia di rumah keluarga di Permatang Badak, dalam pukul 4 pagi sudah kedengaran suara orangmengaji, tanda amaran bagi penduduk setempat.Pukul 5, saya dapat mesej dari zauji, bahwaa, air dah masuk paras buku lali.Dan seterusnya, sampai ke paras paha dan bawah pinggang.Allah Rabbi...

Pada malam yang sama juga kira-kira satu pagi, bekalan elektrik terputus sehingga keesokan tengaharinya. Memang terputus hubungan dengan dunia luar, tengok berita pun tak boleh, hanya boleh dengar radio di kereta.Itupun nasib baik dah isi minyak penuh-penuh sebleum kejadian, dah keluar duit siap-siap.Telefon?masing-masing bertahan dengan bateri yang ada.

Mencari makanan di pasaraya, tetapi kebanyakkannya tutup,akibat terputus bekalan elektrik. Cuba mencari kedai runcit yang tak guna cashier, maksudnya boleh tunai tanpa resit, Tetpi, nasib baik ada pasar basah di Tanjung Api.Kami cari lilin, makanan yang boleh bertahan sementara bekalan elektrik belum ada.Roti, tak yah cakap, semua rak dah kosong. Semalam pun saya beli roti ambil dari lori, tak menyempat-nyempat langsung.Hoho. Line telefon, dah macam tenggelam timbul dalam air.Wah Darurat betullah.


Keluar bandar pun, dah terasa filem orang putih dah, Trafik light tak berfungsi, dengan helikopter, dengan ambulans mencari laluan, lori besar bersimpang siur.Ada kemalangan pula.Kira drive redah berani je.lesen pulamati pada hari semalam.Nak renew, semua sistem tak berjalan lagi.

Sekarang ni, ada satu kereta adik dah tersadai di air banjir kawasan Tanjung Lumpur, dah kena towing .Harap semuanya ok.Jangan lah kos yang tinggi pula dikenakan.Huhu.

Sepupu saya kata, peti ais, mesin basuh kat rumah dia semua tumbang, siap ada dua ekor anak ular dalam rumah.Rumah family in law pun macam tu.Almari banyak kembang.Kerusi set makan tak boleh pakai dah. dan sampai sekarang bekalan eletrik masih tidak ada lagi, Line telefon masih tenggelam timbul.

Masjid Sg Isap, terletak di kawasan tinggi, selamat dilindungi Allah swt
Dan tahu tak penempatan tempat ayah, emak mertua, adik ipar dan zauji duduk tu, SMK Sg Isap, tidak menerima bantuan langsung.Melainkan, mereka menggunakan duit sendiri untuk membeli keperluan makanan yang dikirim melalui sesama mereka?sedih saya dengar.Dua hari pula tu tersadai di sana....

Ujian dari Allah.Semoga semuanya tabah,Yang penting semuanya selamat, barang dan wang boleh di cari, nyawa tak boleh diganti.

Nota Naluri:
Sebaris dengan Bukit Rangin terdapat banyak projek perumahan yang terlibat dengan banjir.Bagaimana cara menyelesaikannya?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...