4/30/14

Checklist & Rutin Harian

BY humble.yat IN 2 comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Work station saya :-) Kamus memang tak pernah tinggal..Kena Rajin...
Checklist/Senarai Sama adalah perkara paling penting dalam kesibukan kita seharian.Sebab ia akan memudahkan kerja kita tanpa perlu memikirkan apa nak buat selepas ini.Checklist juga membantu membuat perkara yang mungkin kita akan terlepas pandang.

Tak kisahlah sama ada senarai itu di pejabat ataupun di rumah.Macam saya, zauj selau pesan buat checklist. Nak gi Shopping,mesti ditanya "Dah ada checklist?".Kalau dulu main meraban juga shopping barang keperluan. Tapi bila dilatih zauj macam tu, saya juga dapat jimatkan masa untuk keluar dan dapat simpan duit lebih.

Apatah lagi, senarai perbelanjaan bila dapat gaji, bayar duit kereta, bajet petrol, duit untuk emak, takaful haji, tabung haji lagi perlu disenaraikan supaya mudah dan tak terlepas due date.Tapi, kalau kita ambil pinjaman Islam,tak perlu risau tentang penalti, sebab dah tetap cara pembayarannya.Untung kan?

Oh ya, sekarang ni dengan keadaan ekonomi, pinjaman kewangan secara Islam amat menguntungkan dari konvesional di atas kadar yang ada.Jadi buatlah pilihan produk kewangan Islam yang terbaik ye.

Ok yang di atas ni jadual saya secara umum , saya cuma olah dari jadual masa saya belajar dulu. Tujuan jadual rutin ini supaya kita tahu ke mana masa kita pergi.Dan supaya hidup kita terurus sedikit.Dulu saya ada ceritakan di sini , Strategi & Kepentingan Jadual Harian.

Checklist yang pernah dipakai.Pakai Template word.

Tentang cara saya buat checklist, saya hanya guna buku diari lama atau buku nota biasa yang berkulit tebal, supaya tak lunyai bila diselak-selak.Kalau dulu saya guna macam list di atas.Tapi akhirnya terbengkalai.Maka saya hanya gunakan diari lama, tulis ikut kebebasan.Tiada garis lintang dan menegak.Lagi satu dah terikut cara zauj buat ceklist sebab nampak lebih praktikal.Bila tugasan tersebut dah siap, saya hanya potongkan aje.Memang lebih mudah dan sangat praktikal.

Contoh : Bayar Bil Maxis.06/04/2014

Semoga bermanfaat ye,Hanya sekadar perkongsian.

2 inspirasi naluri :-):

DYatie ABakar said...

Kite ada buat tapi tak teratur. Dekat nak gaji siap tulis apa yg perlu bayar. Beli brg2 dapur pun tulis tapi selalu juga ada barang tersesat. =p

Unknown said...

Terima kasih sudi berkongsi idea Ni.. Insha'Allah ianya sgt berguna utk sy supaya dpt uruskan rumahtangga dgn bijak. ❤️