Monday, April 7, 2014

Muamalat : Pesanan Imam Ghazali

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Peringatan untuk saya, yang selalu berurusan dengan pelbagai lapisan masyarakat. 

Pernah dahulu, saya suka mendengar cerita hidayah oramg mualaf.Serius, hati ada rasa cemburu, kerana cinta mereka kepada Islam lagi kuat dari kita.Apatah lagi kita, yang sejak lahir, sudah beragama Islam.Sepatutnya sudah pelbagai ilmu yang asas kita perlu ada kan?

Tetapi perlu diingat, ilmu tu lebih luas dari lautan.Maka pesanan Imam Ghazali juga adalah satu ilmu.Sama-sama kita manfaatkannya dalam muamalat harian kita.Menjaga hubungan sesama manusia dengan baik, adalah perkara yang ma'ruf juga kan?

Nota Naluri:
Tentang bertemu dengan kana-kanak, kadang-kadang mereka menyampaikan mesej yang lagi telus buat kita.Maka hargailah setiap teguran yang ada di sekeliling kita sama ada tersurat atau tersirat.Begitu juga dengan orang jahat dan bukan Islam.

1 comment:

DYatie said...

Terima kasih Yat dengan perkongsian ni. Bercerita tentang mualaf, Yatie pun ada juga perasaan cemburu pada mereka. Ustaz Robby Tandang merupakan mualaf dari Sibu Sarawak. Asalnya dia sorg mubaligh Kristian. Tapi dengan hidayahNya, kalau dia tak bagitahu kita tak tahu yang dia asalnya Kristian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...