Wednesday, December 31, 2014

Mentari Di Hujung Disember

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Hujan dan langiT yang berduka tanpa henti sebelum hari kejadian 23/12/2014


Alhamdulilah..

Di Kuantan, mentari bersinar terang tetapi angin monsun tetap terasa sejuk hingga ke tulang sumsum.

Semoga kita semua mendapat rahmat kasih sayangNya setelah apa yang berlaku..

Banyak muhasabah yang boleh ambil dari setiap doa di laman sosial dan sebagainya.

Begitu juga juga dengan kisah Ibrah bahtera Nabi Nuh yang tidak dapat menyelamatkan anak dan isterinya ketika banjir besar.

Maka, apa yang tinggal?
Renung-renungkanlah..

Wallahualam.


Wednesday, December 17, 2014

Hujan Disember

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Awan berat menemani perjalanan ke tempat kerja.Semoga hujan ini membawa rahmat, manfaat dan rezeki buat kami di Kuantan, Pahang.

Agak mendebarkan juga, bila hujan turun selama dua hari dan amaran peringkat jingga dikeluarkan sehingga hari esok. Kawasan ofis di Putra Square sudah dua tahun mengalami banjir kilat. Untuk tahun ini, entah bagaimana,Semoga sistem perparitan bandar ada perubahan untuk mengurangkan kadar banjir kilat.Stuck rasanya.

Di kawasan Shahputra Indera Mahkota, Mahkamah, jalan dah ok, sebab sistem perparitan yang baru.Mudah-mudahan. Tapi hati tetap ada debaran.

Semoga dijauhkan segala prasangka di dalam hati.

Link 

Aaminn...

Wallahualam..


Tuesday, December 16, 2014

Persistent

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.

Semalam borak-borak dengan bos, sebelum sepeninggalan dia ke umrah.Kata-kata yang terpahat adalah "PERSISTENT". Katanya, orang kita "lack of persistent". Jadi kalau nak berjaya , kena ada sikap ini.




Sources

Sekian, nota untuk motivate diri sendiri untuk maju ke hadapan.

Wallahu' alam


Wednesday, December 10, 2014

Resipi : Laksa Sardin "Chenor"

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

First time makan Laksa Sardin di kampung zauj di Chenor, Pahang. Itu pun sampai teringat ingat bila balik Kuantan. Request nak belajar dengan mak mertua laksa sardin ni.Memang sedap tak terkata. Siap jamu tetamu lagi, rakan sepejabat. Mula-mula tak bagi tahu lagi laksa apa . Tunggu diaorang makan sambil berteka teki. Ada yang teka Laksa Pahang lagi .Macam macam la. Tetapi memang dapat sambutan hangat la. Adik yang bongsu asyik teringat laksa sardin kakak dia ni. Memang mudah nak masak sebab pakai sardin je kan.Tak perlu nak kukus ikan lagi.Hehe. Jimat masa.

Meh tengok resipi laksa sardin "Chenor".(Sebab dapat rasa dari sana dulu kot)

Dah makan separuh, baru teringat nak ambil gambar laksanya..

Bahan-bahannya
1 bungkus laksa halus (direndam dan direbus)
3-4 biji bawang merah
1-2 Batang serai
2-3 keping asam keping
2-3 biji cili api (ikut citarasa masing masing yek)
Sesudu serbuk kunyit
Serbuk cili/Cili kering (yang telah dikisar, kalau nak kuah merah sikit.)
1 biji kelapa (diperah santannya)- 1 santan kotak pun boleh 
1 tin sardin besar
I biji timun yang dihiris -sebagai ulaman

Cara membuatnya;
1. Perah santan kelapa tadi.
2.Masukkan bwang merah yang dihiris
3.Masukkan serai yang telah diketuk sedikit
4 .Masukkan asam keping, serbuk kunyit.
5. Sardin tadi dihancurkan secara 60:40 .Jangan bagi hancur sangat , Bagi nampak isi sardin tu juga.
6. Masak atas dapur dan tunggu hingga masak.
7. Jangan lupa masukkan garam yek.Kalau kurang pedas, tambah cili api.
8. Kalau nak sedap lagi, letak daun kesum dan bunga kantan.
9. Makan bersama laksa dan berulamkan timun pund ah cukup sedap.

Tips:
Harus makan dengan laksa halus, kalau makan dengan laksa gandum yang tebal, cepat rasa muak. Laksa halus membuatkan kita rasa tak puas nak makan dan pastinya rasa nak tambah lagi.:-)

Siap untuk dihidang dan disantap.:-)

Tuesday, December 2, 2014

Dhuha, Rezeki, Sempit Yang Lapang

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.


Solat Dhuha seringkan dikaitkan supaya dimurahkan rezeki kan? 
Dan Ujian rezeki kita pula berbeza-beza. 
Ada yang diuji tentang pelajaran, kerja yang sibuk, kewangan, jodoh, anak, keluarga. 

Teringat tentang Lima perkara sebelum lima perkara.Sebab saya diuji dengan kesibukan kerja sehingga tak tahu yang mana hendak didahulukan.Allahu Akbar.Memang terasa "sesak" sangat bila buat sesuatu kerja.terkejar-kejar sehingga waktu makan pun tak "on time".

Penyelesaian Kesempitan 
Mohon Allah swt melapangkan kesempitan itu.Sebelum ini selalu mohon dipermudahkan urusan. Rupanya ada istilah lain selain dipermudahkan urusan iaitu LAPANG SEBELUM SEMPIT


Kali ini  memang betul betul terkesan dengan "LAPANG SEBELUM SEMPIT". 
Pentingnya masa itu umpama emas, Pentingnya masa itu umpama pedang. 
Dan formula paling mudah ialah istiqamah dengan DHUHA.


Alhamdulilah, kerja saya dilapangkan sedikit demi sedikit. Fail yang menimbun akhirnya sudah surut.  Kes yang ada isu besar dan sulit pun sudah dileraikan satu persatu,Dipermudahkan setiap urusan dalam setiap perjalanan kes tersebut.Waktu pun berlalu perlahan seakan mengerti saya perlukan waktu untuk menyelesaikan kesemua kerja.

Syukur Alhamdulilah.Terasa sangat bererti nikmat kelapangan yang telah diberikan.

Dhuha itu bukan sedar untuk murahkan rezeki harta semata-mata kerana skop rezeki itu terlalu luas.Masa dan waktu itu juga adalah satu rezeki yang juga tidak ternilai dalam mencari ketenangan.

Wallahualam.

"Demi masa.Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian..." -Al 'Asr

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...