Monday, October 31, 2011

First Aid: Cuci Luka

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Saya masih mencari "first aid kit" yang sesuai untuk meletakkan ubata-ubatan kecemasan.Kalau boleh mahu buat sendiri sahaja, letak dalam beg kecil dan mudah dibawa ke mana-mana.Setakat ini saya hanya letakkan setempat sahaja di rak.

Bantuan kecemasan pertama sangat penting dalam mana-mana situasi dan pastikan kita mempunyai pengetahuan yang cukup, salah bantu, salah cara, padah jawabnya.Sebab itu mempelajari ilmu bantuan kecemasan sangat penting.

First Aid Luka

Tengahari tadi, saya sempat ke farmasi, membeli sedikit barang untuk bantuan kecemasan bagi luka luar.(Walaupun tak dapat jadi doktor, menyimpan barang first aid kit, sudah cukup seronok bagi saya). Antaranya;
  • Iodin 
  • Kapas sapu iodin
  • Kapas untuk membalut luka
  • Bandage
  • Tape 
(nama barang pun ikut suka hati kan, hehe)

Ha, yang ini pun, saya bertanyakan "Pharmacist" di situ, sangat membantu.Katanya jika ada luka luar, lebih baik dibiarkan terbuka, supaya ada pengaliran udara, tapi luka kena cuci selalu dalam 2-3 kali sehari.

Ada juga petua, sapu minyak gamat, yang ini petua tradisional.Jadi botol minyak gamat pun kena ada juga dalam "First Aid Kit".:-)

Nota Naluri:
Rasanya saya perlu ulangkaji balik bantuan kecemasan yang telah dipelajari suatu ketika dulu, sudah berkarat rasanya ilmu perubatan ini..hehe..:-)


Friday, October 28, 2011

1 Zulhijjah

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


1st day of Dzulhijjah, Final Month in Hijri calendar. To those intending to slaughter -qurban, it is a sunnah for them to refrain from cutting their hair or nails until their animal has been slaughtered. 

Hadith from Prophet Muhammad pbuh says: “When you see the new moon of Dhu’l-Hijjah and any one of you wants to offer a sacrifice, let him refrain (from cutting) his hair and nails.”

Salam Aidil Adha!

Thursday, October 27, 2011

Selamat Pengantin Baru : Noy & Zul

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Selepas Aqad Nikah...10.00 pagi, 23.10.2011


Alhamdulilah, seorang lagi sepupu saya, Noy selesai mendirikan masjid.Kami panggil dia Noy (nama manja) di Temerloh Pahang.Tema Akad Nikah Purple Off white, dan bersanding warna hijau epal.Gubahan hantaran-hantaran pengantin lelaki dan perempuan merupakan sentuhan khas dari pengantin perempuan sendiri.Saya cuma buat hiasan pulut kuning sahaja (ada juga sentuhan saya kan?hehe)

Fokus kat pulut kuning yek.:-)
 Pertemuan itu.

Saya suka pertemuan mereka , iaitu di hospital, menjaga kedua orang tua, dan mereka berkongsi pengalaman di situ.Sebelum ini sepupu saya Ika dikenali dengan "Cinta Road Block".:-P
Sementara menunggu Pengantin Lelaki

Teringat ucapan Pak De saya di majlis ini, selamat menempuh alam rumhatangga, banyakkan bersabar, kalau banyak bermain emosi dan mahu menangis, pergi ke bilik air,mandi .Jika rasa sedih, cari perkara yang boleh untuk kita gelak bersama-sama..:-).Ha..itu pesanan orang-orang veteran...

Ok lah apa-apa pun, Selamat Pengantin Baru Noy, semoga kasih kamu berdua kekal dunia wal akhirat, mendapat rahmat dan kasih sayangNya..Ameen!


Abi, when will we ever relax?

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Terjumpa satu artikel yang menarik, satu jawapan yang meruntun hati saya, semoga sama-sama kita mendapat manfaatnya.:-)

"I wanted to share a moving story that I once heard and will always remember and cherish for its meanings. It’s the story of one of the great Imams of this Ummah, Imam Ahmad bin Hanbal.

His son, Abdullah, asked his father one day: “Abi when will we ever relax?” His father, one of the greatest revivers of the Sunnah and a role model for all Muslims, looked him in the eye and said: “With the first step we take into Jannah.”

Ya Allah, what a beautiful response!

There are days that come to you and you’re tired, you just want to sleep and relax and “shut off” as they say. Those are the days in which you need to ask yourself a critical question: ‘Where am I going with life?’ If it’s towards Allah and for Allah, then regain your strength and continue your work, for Jannah is precious and must be sought. But if you look into your life and realise that it’s not towards Allah but towards Dunya, then your tiredness becomes a blessing, for it is a reminder that you need to change direction and renew your purpose in life.

I love this story on many levels. For one, it shows you that when someone’s focus is Jannah, their priorities change and their outlook on life is different. What we perceive as difficulty, they perceive as ease. What we perceive as calamity, they perceive as reward. What we perceive as obstacles, they perceive as opportunities for sincere dua. Moreover, when your focus is Jannah, this Dunya and its constant demand becomes small and the least of our concerns.

Also, I love the way the son began his question: “Abi” – a sweet way of addressing his father, and asked: “When will we ever relax?” If you notice, he didn’t say, “when will I relax Dad?” Even though he wanted to relax, he wasn’t selfish and also cared for his father’s condition. This also shows you that the father and son were working hard together. Again, when your focus is Jannah it reflects in your family, children, and those around you and everyone gears up towards that goal.

Our problem today is not that we’re tired, our problem today is that we relax too much. We do everything so that we relax. We cheat, break promises, do not fulfill our vows, lie, take and give bribery, and so on. Why? So we can relax. We don’t stay up for Tahajjud or wake up for Fajr, we don’t fast, or go for Hajj and Umrah… all so we can relax. We don’t walk towards the Masjid or open the Book of Allah so we can understand it, all in the name of “I need to relax!”

Dear brothers and sisters, there’s plenty of relaxation where we’re going, but this is not the time for it. Let’s all work for Jannah and be productive in the path of Allah, and work so hard that one day our children will approach us and ask: “Abi” or “Ummi”: “When will we ever relax?” and you can smile and look them in the eyes and say, “When we enter Jannah inshaAllah”."

Sumber : productivemuslim

Nota Naluri: Satu jawapan yang pendek tapi penuh matlamat yang satu, syurga!

Tuesday, October 25, 2011

Bunga Modern Japanese Style

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Hmm..tengah mencari hiasan bunga.Rasa nak tukar suasana sikit .Jadi mood saya pun ok walaupun saya dalam keadaan yang stress bila pandang bunga:-).Orang kata bunga yang segar di dalam bilik itu boleh jadi penyejuk mata kan?

Jom kita kongsi idea ni sama-sama yerk.Saya mulakan dengan keyword "modern japanese flower decoration".Boleh juga klik di sini.



Simple dan sangat-sangat comel...
Sejuknya hati saya tengok sekuntum bunga pink.
Simple dan menepati misi saya..Cool!Klik sini..:-)

Yang ini pun sweet!Saya mula rambang mata..hehe..yang ini klik sini pula..;-)



Hmm..Menarik jugak..:-)



Comel!
Ok.Ok.Cukup lah tu.Tak sabar nak beli bunga dah dalam minggu ni..Ana, ofismate saya pun hantu bunga..
(Bila pula saya sudah terjangkit dengan mabuk bunga ni..:-))

Nota Naluri: Melalui minggu-minggu kesibukan mengejar due date kes..Perlukan sesuatu kehijauan dan kesegaran;-)

Friday, October 21, 2011

Ditinggalkan....

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Minggu ini saya berdepan pelbagai berita yang mengejutkan.

Mengenai wanita, ada yang ditinggalkan dan ada sanggup meninggalkan  si suami.Semuanya subjektif.Saya pasti semua maklum tentang statistik 77 pasangan bercerai dalam satu hari.Ada juga yang baru tiga bulan berkahwin, sudah dipukul suami, ada juga suami yang menghalau isteri dalam keadaan berpantang.Tapi ada juga wanita yang mengambil kesempatan.

Ada juga merumuskan bahawa lelaki harus berwaspada apabila berdepan dengan tiga perkara iaitu harta, wanita dan pangkat.Hmm..Bila ketiga-ketiga ini ada, lelaki harus berhati-hati.(Terima kasih zauji atas info ini:-))

Berhati-hati dalam menguruskan tiga perkara.Bila ketiga-ketiga perkara ini ada, graf keimanan dan kesyukuran juga harus meningkat.Bukan harus menjadi orang yang lupa pada nikmat Allah.Gunakan ia sebaik yang mungkin dan di jalan yang betul.

 Wanita Harus Jadi Yang Terbaik

Peranan wanita pula harus menjadi yang terbaik.Walaupun kita tak dapat nak menjadi seperti Saiditina Aishah r.a ataupun Saiditina Siti Khadijah r.a. tetapi kita harus berusaha menjadi seperti mereka, mengambil setiap nilai-nilai yang mulia.Sedikit aura pun tidak mengapa.Janganlah pula kita menjadi lebih teruk dari apa yang kita ada.

Memadai ke "Just Be Yourself"?

Memang benar, kadang-kadang orang kata "just be yourself".Tetapi janganlah hanya setakat itu sahaja, cuba perbaiki diri (termasuk saya juga) untuk menjadi yang terbaik dari pandangan Allah.Bukan sahaja terbaik dari segi pandangan manusia.

 Nota Naluri: Mahu jadi yang terbaik!Semangat!:-)
 

Wednesday, October 19, 2011

Tempias Tragis Kemalangan Kanak Kanak di China

Bismillahirahmanirahim..
Assalamualaikum wbt.


Satu dunia sudah maklum mengenai tragedi kanak-kanak yang ditimpa kemalangan dan dibiarkan oleh 18 orang yang lalu lalang di situ.Cukuplah, saya juga tak sanggup nak letakkan di video itu di sini.Sayu .Saya  sendiri masih teringat bagaimana langkah-langkah terakhir seorang budak kecil sebelum kejadian.Gaya langkahnya cukup menunjukkan dia terlalu kecil, masih mencari arah tuju.

Kalau orang lain tak sanggup tengok video itu, ibunda saya pula dengan mendengar ceritanya pun tidak sanggup.Jangan diulang kisah itu didepannya. ditutup telinganya daripada mendengar cerita yang masih panas dan dihujani simpati dunia.

Saya juga menerima traumanya.Malam tadi ketika saya memandu ke rumah sepupu saya atas urusan tetentu, bilamana melihat seseorang yang melintas jalan tanpa menggunakan jejantas, mahu saja menekan brek.Padahal mereka yang mahu menyeberang itu masih jauh dari kereta saya.Terketar lutut sehingga sampai ke rumah sepupu saya kerana saya juga tak mahu menjadi cuai.

Tak cukup dengan itu, saya dan ibunda tercinta nampak kelibat wanita bertelekung putih hingga ke paras kaki.Menjerit serentak kami di situ.Di tengah jalan yang sangat sesak.

Oh!orang baru balik sembahyang .Tapi makcik itu duduk di pembahagi jalan (besi "divider" jalan).Mahu tak berderau jantung dan bertambah terketar lutut saya.T.T.Saya kagumi makcik itu, bersungguh-sungguh ke masjid dan sangggup menyeberang jalan yang sesak, tetapi keselamatan harus dijaga ye makcik.Jatuh jantung saya nanti.huhu..

Nota Naluri:
Prihatin terhadap diri sendiri dan keadaan sekeliling sangat penting,Tapi bukan jadi "busy body" yerk :-)
 

Tuesday, October 18, 2011

Saat Tersangkut Di Lif!

Bismillahirahmanirahim..
Assalamualaikum wbt.

Credit To Google
Fuh, rasa jantung terjatuh dari badan bila lif kami (saya dan kawan) tidak bergerak.Sudahlah pertukaran tempat perjumpaan di sebuah kompleks kerajaan tidak dimaklumkan kepada kami.Berpusing-pusing kami mencari bilik mesyuarat.Naik lif turun lif, Sudahnya kami tersangkut, pintu lif tidak dapat dibuka.Tangan pun terketar tak tahu nak buat apa.Cuma dapat bayangkan kalau oksigen tak cukup macam mana?T.T

Credit To Google

Singkatnya hidup kita kan.Baru tersangkut di lif, sudah jadi tak keruan padahal butang kecemasan sudah pun tersedia.Agak-agak butang kecemasan kita dalam menjalani kehidupan ada tak?Let's say, kita gagal dalam hidup, apa agaknya bantuan kecemasan yang ada.

Mungkin, saki baki semangat yang ada, sokongan dari keluarga dan kawan-kawan, dan yang penting DOA YANG BERTERUSAN..:-)

Eh Saya Masuk TV ke?:-P

Bismillahirahmanirahim..
Assalamualaikum wbt.

Bertegur sapa dengan klien.
Katanya "Pakcik ada nampak Cik Yati...dalam Rancangan TV.."
Saya :"Eh mana ada saya masuk TV..Hmm..Jap!Jap!Rancangan apa yerk..Ke saya termasuk dalam TV?"
Klien: " Ada..Pakcik dan makcik beria bertekak kata Cik Yati dalam TV tu.."
Saya: "Ye ke?Eh Program apa tu?"
Klien: "Program bakti kalau tak silap"
Saya: "Haa, adik saya tu, dia ada buat program bakti, mungkin dia la tu, memang ada keluar dalam tv..."

Tersenyum juga saya bila jadi macam ni. Sebab saya pun tak sempat nak tengok program TV tu.Kalau dulu saya selalu berangan nak jadi macam ni. Tapi angan-angan aje la :-P




"Manusia mudah lupa apabila dipuji.Seharusnya bila kita dipuji dan disanjung kita harus merasa tiada apa-apa melainkan kosong kerana kita hanya HambaNYA.."


Friday, October 14, 2011

Jika Buaian Itu Dihayun....

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Gambar dari Berita Harian

Baru baru ini, saya ada perjumpaan mengenai projek terbengkalai.Saya boleh umpamakan keadan mereka ini umpama sudah jatuh ditimpa tangga berdasarkan fenomena berikut;
  • Mereka yang masih membayar pinjaman bank, tetapi rumah masih terbengkalai.
  • Ada antara pembeli-pembeli sudah meninggal dunia sebelum pindahmilik disempurnakan
Fuh!berpeluh juga kami memikirkan jalan penyelesaiannya, sampai saya  pun tersasul hehe.. dan apa yang best, kami sebagai panel peguam atas timbangrasa dan "social responsibility" memansuhkan segala fee guaman yang terdahulu.:-) Caj guaman yang minimum dikenakan sebaik sahaja transaksi dan penempatan semula selesai.Haa..kena tunggu kene tunggu surat tawaran baru la yek.


Apa yang menarik perhatian saya dan membuat saya terfikir, (Mmm..kawasan projek itu saya rahsiakan yerk) , kata-kata Pihak Penjual, ada hikmahnya kenapa projek itu terbengkalai akibat banjir dan ribut dimana hanya bumbung setiap rumah yang tercabut dipukul ribut. Bila dibedahsiasat, rupanya spesifikasi bumbung rumah tidak menepati piawai.Dan cuba bayangkan kawan-kawan, andai diletak tali buaian bayi dan ianya dihayun, siling bumbung itu akan runtuh!Subhanallah..Besarnya kuasa Allah dan Maha Penyayang.

Ribut dan banjir itu hanya bukti untuk menunjukkkan satu kesilapan yang kita tidak terfikir..

Dalam bencana, didatangkan hikmah...

"Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (Al Baqarah :155)

Wednesday, October 12, 2011

::Wordless Wednesday::

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.



Nur Di Al Hijrah

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.

Sekarang ni suka betul saya tengok tv Al Hijrah, jatuh cinta dengan setiap montajnya.Tenang,Wah kalau lah saya punya bakat seperti itu.Montaj-montaj di situ penuh ketenangan tetapi membawa maksud tersendiri.



Rancangan yang terbaru yang menarik perhatian saya adalah Solehah .Kenapa saya memilih Solehah, saya juga mahu menimba ilmu, kerana terdapat juri kesukaan saya Ustazah Isfadiah dan Ustazah Sharifah Hayati (Ust. Sharifah Hayati -ehem ehem , ini gabungan nama ibunda dan saya tau:-)).Lembut ketika berbicara, dan maksud dakwahnya sampai dengan jelas!


30 Minit bersama Ustaz Don!Setiap Isnin- Rabu, 10.30 malam.Kadang-kadang saya yang tertidur depan televisyen. Ustaz ini bila berbicara penuh semangat.Mesejnya juga jelas dan senang difahami.



Hmm..last, drama pilihan saya setiap kali pulang dari kerja, ialah, Para Pencari Tuhan. Bahasanya yang membuatkan saya terpana, "para pencari Tuhan", "para pendosa"...menyentap hati saya.Mungkin terma terma sebegini jika digunapakai membuatkan kita akan lebih beramal untuk bekalan di sana, Lebih cepat kita insaf!

Cuma teringat kata-kata rakan FB "rindukan zaman mencari cahaya di taman ilmu...".Bila sudah bekerja, memang tidak dinafikan masa agak terhad, apatah lagi jika punya komitmen dengan keluarga. tetapi ia terletak atas kebijaksanaan kita dalam membahagikan masa.Media dakwah sekarang sudah luas!Sangat-sangat membantu kita, sama ada mendengar dan melihat rakaman ceramah agama melalui You Tube, download rakaman dan dengar bila ada masa, membaca blog-blog dari pendakwah-pendakwah ilmuwan.Alhamdulilah...Nah sekarang terpulang kepada kita kan?



Friday, October 7, 2011

Hilang Pedoman?

Bismillahirahmanirahim.. 
Assalamualaikum wbt

Credit : Google life quotes

Kita semua tak sempurna.Kadang-kadang cuba untuk bersangka baik tetapi bila ada terdetik untuk bersangka buruk walau sesaat?Kita mula kalah di situ.Tarik nafas dan Istighfar dan banyak-banyak, hanya itu sahaja cara untuk menyejukkan hati kita.Kuatkan hati untuk bersangka baik dalam setiap keadaan,Dan dari situ, kita akan terus berfikiran positif. Memang sukar, tetapi harus kuat.Minta kekuatan dari Yang Maha kuat iaitu Allah s.w.t. Percayalah Allah akan memberi sedkit ketenangan di situ.Bukankah dengan mengingati Allah, hati kita akan menjadi tenang?


Kadang-kadang kita lihat rezeki orang lain lebih dari kita.Mula terdetik rasa cemburu.Sedikit demi sedikit.Hilang rasa kesyukuran kita di situ.Sedangkan Allah sudah menetapkan rezeki kita.Rezeki itu terbentang luas.Tak perlulah kita membandingkan hidup kita dan hidup mereka yang senang.Sepatutnya kita belajar rasa bersyukur.Syukur itu tanda redha tapi dalam masa yang sama janganlah pula kita berdiam diri, tetapi terus perbaiki diri untuk menjadi yang terbaik.Bekerja dan beramallah seolah-olah kamu akan mati pada hari esok.

Lagu Pilihan saya kali ini Ujian Hidup oleh Imam-Imam Muda Asyraf , Azhar, Aran, Abe Syara & Nuri mempunyai pelbagai persepsi.Bila rasa sukar, Allah s.w.t yang paling dekat di hati kita.Belajar erti kesyukuran dan ketabahan dalam apa keadaan pun.Selamat mendengar!:-)

"Hitung kesyukuranmu Bukan Kesukaranmu"


Thursday, October 6, 2011

Selamat Berjuang Cik Yani...

Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum wbt.

Sayunya hati saya bila melangkah keluar pintu pejabat hari ini.hmm..Akhirnya peguam pelatih di tempat saya, Yani tamat tempoh latihannya selama sembilan bulan di firma guaman kami.Wah mesti saya rindukan dia sangat-sangat nanti.Ucapan tahniah juga dihulurkan kerana Yani dah dapat tawaran kerja dari firma guaman lain.tahniah Yani, Kak Yati tumpang gembira k?:-)

Percayalah rezeki yang Allah tentukan itu terbentang luas untuk kita.
Carilah pengalaman sebanyak yang mungkin dan buat yang terbaik
Berjasalah dan berbudilah pada ayah dan ibu selagi kita masih dekat di sisi mereka.

Segalanya tinggal kenangan..T.T

Kenangan antara kita berdua, memang tak dapat dilupakan, walaupun kadang-kadang kita tak sempat bertegur sapa lantaran kesibukan yang melanda.T.T.Yani di bilik hujung sana, Kak Yati pula di hujung sini.Akhirnya hanya YM jadi penghubung bicara dengan status "halimunan".:-P

Terima kasih kerana sentiasa menjadi pembantu secara tidak langsung Kak Yati, terutama dalam majlis KakYati dan kerja-kerja di sini.Terharu sangat!
Terima kasih juga kerana menjadi peneman Kak Yati "outstation" walaupun pada hari cuti.
Terima kasih kerana sentiasa menjadi pendengar setia..
Terima kasih kerana.........................

Aduh!Tak dapat nak teruskan lagi untuk terus menaip segala ucapan terima kasih kerana hati sangat sebak!

 "Selemah lemah manusia yang tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang telah di cari."
(Saidina Ali)



Wednesday, October 5, 2011

::Wordless Wednesday::

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.
 
 
 

Doa Seorang Isteri

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Alhamdulilah, 4hb June 2011 terasa baru sahaja berlalu,dan hari ini, baru saya perasan sudah empat bulan saya bergelar isteri.Terima kasih zauji, atas segala kasih sayang yang diberikan.Sampai sekarang pun saya rasa macam bermimpi lagi.Masih tak percaya. (mungkin sebab bercinta selepas berkahwin kot:-P).

Alhamdulilah!Alhamdulilah!Alhamdulilah!

Doa Seorang Isteri 


Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Kau ampunilah dosa ku yg telah ku perbuat
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yg tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fisikal
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan

Ya Allah
Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu diArash
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suami ku ini adalah suami yg akan membimbing tanganku  dititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya
 
Sekiranya suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu
Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya
Sekiranya suami ku ini jodoh yang dirahmati olehMu
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya

Tetapi Ya Allah
Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku
Kau tunjukkanlan aku jalan yg terbaik untuk aku harungi segala dugaanMu
Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu
Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya
Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan
Kurniakanlah aku kekuatanMu untuk aku memperbetulkan keadaanya
Sekiranya suami ku menyintai kesesatan
Kau pandulah aku untuk menarik dirinya keluar dari terus terlena

Ya Allah
Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai isteri
Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhiratMu
Sekiranya aku engkar dan derhaka
Berikanlah aku petunjuk kearah rahmatMu

Ya Allah sesungguhnya
Aku lemah tanpa petunjukMu
Aku buta tanpa bimbinganMu
Aku cacat tanpa hidayahMu
Aku hina tanpa RahmatMu

Ya Allah
Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu
Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu
Bimbinglah aku menjadi isteri Solehah
Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaanMu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yg kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan duniamu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu
Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu

Ya Allah Ya Tuhanku…
Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati
Isteri yang dikasihi
Isteri yang solehah
Isteri yang sentiasa dihati
Amin, amin Ya Rabbal Allamin..

 
 

Tuesday, October 4, 2011

Hello Miss, May I Know About Hudud?

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


 Pagi tadi, saya menunggu giliran saya di Mahkamah Tinggi untuk beberapa kes.Mahkamah ditangguh sebentar berikutan kes lelong.Sambil itu, saya berbual dengan rakan seperjuangan meng'update' pengetahuan .Haa, jangan ingat kami tahu semuanya, kerana semuanya sentiasa berubah, dan kami perlu sentiasa bertanya.

Apa yang menarik, seorang wanita yang berbangsa Cina, berbaju kurung ungu, menghampiri kami, 

 "wow..nowadays, there are lots of  young lawyers in court..."
"Yes, madam..
tersenyum aje kami bila menerima gelaran muda..:-) :-)

"Well, my name is Mrs Y, I am from NGO, National Council."
Kami bersalaman dan kenalkan diri masing-masing merupakan taaruf kami. Sambungnya lagi,

"May I know about hudud? Because lately, non muslim feel afraid with application of hudud in Malaysia, is it applicable to whole country and non muslim too?"

"Oh, no. it is only applicable for muslim only."

"How about hudud to the whole country?"

"Yes, it is to the whole country, but specifically applicable to muslim."

"ooh..I see, because I think many non muslim became "kecoh" , as if hudud also applicable to them, May be I am from Ngo should clear those statement."

Nampak tak, dimana puncanya?Fikirkan-fikirkan.
  
Walau apa pun pekerjaan anda, selagi membawa imej Islam, bersedialah dengan pengetahuan agama yang sepatutnya, kerana mereka akan bertanya , salah jawapan, membawa mereka kepada salah faham.

Monday, October 3, 2011

Harga Rumah Naik 20 Peratus

Bismillahirahmanirrahim 
Assalamualaikum wbt.


 Memandangkan kerjaya saya juga berkaitan hartanah, mungkin kupasan berita yang dipetik dari Berita Harian ini membantu persoalan-persoalan, kenapa rumah agak mahal sekarang selain faktor ekonomi.Sedih juga bila harga rumah meningkat. Sangat berbeza dengan harga dulu.Ai, semua harga barang naik.Tetapi ingat rezeki itu datang dari Allah s.w.t jua.:-)Sabar duhai hati..

Peningkatan kos bahan mentah, isu kuota Bumiputera beban pemaju

PUTRAJAYA: Unjuran harga hartanah akan meningkat sehingga 20 peratus dalam separuh kedua 2011 bukan disebabkan permintaan pasaran yang tinggi, tetapi sebaliknya berpunca daripada kenaikan harga bahan binaan dan kos pembinaan.
 
Presiden Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA), Datuk Seri Michael K C Yam,berkata berdasarkan maklum balas diperoleh daripada sektor berkenaan, 65 peratus berpendapat harga hartanah akan meningkat sehingga 20 peratus menjelang akhir tahun ini. 

Sehubungan itu, katanya, 47 peratus pemaju berkata, mereka bercadang menaikkan harga jualan bagi projek masing-masing sehingga 15 peratus menjelang pelancaran jualannya akhir tahun ini.

“Pemaju kini dibebani kenaikan harga batu bata, besi, simen dan pasir, selain masalah kekurangan tenaga kerja, manakala sikap tidak telus dan kegagalan pihak berkuasa tempatan (PBT) menangani isu perumahan bagi kuota Bumiputera turut menyumbang kepada peningkatan kos operasi pemaju.


Harga batu bata meningkat 27 peratus kepada 42 sen tahun ini berbanding 33 sen tahun lalu, harga besi kerangka meningkat 13 peratus kepada RM2,589 satu tan berbanding RM2,285 satu tan pada 2010. Sejak Julai lalu, harga simen, pasir, batu bata dan besi masing-masing naik lagi sehingga 46.2 peratus, 81.1 peratus, 47.2 peratus dan 69.5 peratus.


“Jadi, Panel Majlis Kebangsaan REHDA menggesa supaya peruntukan kuota Bumiputera disemak semula kerana ia antara punca utama pemaju menanggung kerugian, selain dibebani kenaikan harga bahan binaan,” katanya ketika dihubungi semalam.

Mengikut syarat sekarang, pemaju mesti memperuntukkan antara 30 hingga 70 peratus unit rumah untuk kuota Bumiputera dan unit yang tidak terjual hanya boleh dilepaskan jika mendapat kelulusan kerajaan negeri berkenaan.

Pemaju juga perlu membayar kadar diskaun tujuh peratus untuk kuota Bumiputera sebagai levi kepada kerajaan negeri berkenaan.


Michael berkata, unit rumah kuota Bumiputera kurang diminati pembeli Bumiputera sendiri kerana ia hanya boleh dijual kepada pembeli Bumiputera saja, sekali gus menyukarkan mereka mendapatkan pembeli pada masa depan.


Beliau berkata, fenomena itu menyebabkan pembeli Bumiputera lebih cenderung membeli unit rumah bukan kuota Bumiputera dan keuntungan pemaju pula terjejas kerana tidak ada pembeli untuk unit rumah kuota Bumiputera itu.


Katanya, syarat kuota Bumiputera itu harus dikaji semula kerana bimbang industri hartanah mungkin diperalatkan sebagai senjata politik pihak tertentu.


Bagaimanapun, beliau menyifatkan pasaran hartanah negara masih kukuh kerana bergantung kepada pembeli tempatan yang menduduki sendiri hartanah dibeli, sekali gus terlindung daripada kemerosotan ekonomi yang memberi kesan ketara terhadap pasaran hartanah di negara maju.


Berdasarkan Laporan Kaji Selidik Industri Hartanah REHDA bagi separuh pertama tahun ini, hanya 52 peratus pemaju, berbanding 55 peratus pemaju pada separuh pertama 2010, melancarkan projek baru.


Walaupun jumlah projek baru berkurangan, purata saiznya bertambah kepada 150 unit setiap projek pada separuh pertama 2011 berbanding hanya 100 unit bagi tempoh sama tahun lalu, sekali gus membuktikan pemaju lebih cenderung memilih projek mempunyai permintaan pasaran tinggi. 
  
Oleh Magendran Rajagopal
magendran@bharian.com.my
2011/10/03

Nota Naluri:
Hati-hati dalam membeli rumah, pastikan segala urusan jual beli sehingga pindahmilik berjalan lancar, jangan sampai tertipu, dan jangan mudah memberi deposit kepada orang ketiga, dan Pastikan resit bayaran , dokumen jual beli sentiasa ada dan tersimpan rapi untuk persediaan di masa akan datang jika berlaku apa-apa.Yang pasti rumah itu dalam kemampuan dan bajet kita, ukur baju di badan sendiri dulu..:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...