Thursday, January 19, 2012

Kurma Oh Kurma

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Sumber gambar : klik sini :-)
Sedapnya Nasi Lemak Daun pisang, memang favourite saya ni.Sekali seminggu mesti saya nak makan nasi lemak.Kalau kat Kelantan, pupular dengan Nasi Kerabu, Terengganu dengan Nasi Dagang, Pahang popular Nasi Lemak kot..:-) orang kata, kalau nak rasa nasi lemak, rasalah kat Negeri Pahang.Itu orang kata lah..:-) Saya suka sambal nasi lemak yang dimasak sekali dengan ikan bilis..Tapi bukan ikan bilis yang garing-garing  tu.Bak kata orang, mak mertua lalu kat belakang pun tak sedar kalau dah jumpa sambal macam tu..

Tapi sebenarnya saya nak kongsikan khasiat kurma. (Zauji la yang selalu mengingatkan saban hari supaya makan-makanan ini..dan saya tak pernah letih mendengarnya berceloteh..Melainkan saya yang mengantuk sangat-sangat hehe...:-P)
 


Melalui apa yang saya baca, kurma mempunyai khasiat yang tinggi seperti kismis dan aprikot kering. Ianya mengandungi  protein, serat, gula, vitamin A dan C serta zat mineral atau galian seperti besi, kalsium, sodium dan potasium. Itu tentang kandungan nutrien yang ada.(eh ada kalsium yek, boleh jadi pengganti susu tak?hehe...)

Kurma juga memberi tenaga serta merta , sebab itu orang yang berpuasa seharian disunatkan memakan kurma terlebih dahulu di samping mudah untuk memnunaikan ibadah di malam hari.

Oh teringat saya, ketika di UIAM dulu, seringkali ada majlis berbuka puasa di masjid, ada ketikanya dan selalunya, kami hanya dihidangkan, segelas air, 3-5 biji kurma, sup daging dan satu keping roti arab. Tekak Malaysia, mana kenyang nak makan yang itu sahaja kan?Mesti hati hanya memberontak mahukan nasi lauk campur dan macam-macam lagi.

Tapi alhamdulilah, jika saya membandingkan makan nasi dan menu di atas, kurma , roti dan  sup daging memberikan tenaga yang cukup untuk orang beribadah, semangat itu segera ada. Patutlah orang arab sentiasa bersemangat dan bertenaga kan?Barulah saya tahu ketika , ada bezanya tenaga-tenaga dalam makanan.

Jadi penting untuk kita memilih makanan yang sesuai dengan gaya hidup kita.

Tips makan kurma, makan dengan kulit kurma, di situ ada khasiat yang tinggi, jadi kurma yang tidak berkulit itu sudah kurang nutriennya..Hmm..baru saya tahu...

Langkah pertama saya hari ini, saya bawa bekal cekodok kurma memandangkan kadang-kadang saya tak sempat nak makan tengahari akibat kerja yang bertimbun, sempat makan bungkus la jawabnya...

Dan langkah seterusnya, saya akan cari resipi yang pelbagai mengenai kurma, supaya saya pun tak bosan nak makan kurma..:-)

Nabi Muhammad SAW bersabda:
"Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertakwa (bersih hatinya)".

Wallahualam.

Buat ingatan diri yang sering lupa..


10 comments:

Hisyam Muhibah said...

kurma tangkai dan rutob pilihan kurma saya..

silent reader said...

ishh....ishh...kuat juga yea zauji tu berceloteh..:-).

All about a journal said...

haha...terbaikk..

cerita bab makan nih...kalau jumpa org penang piau (anak jati)..

Kata depa, kalau dalanm sehari tak dapat nasi, kira tak makan lagi...haha...

izfanora said...

suka juga nasi lemak ..

boleh lah tulis resepi kurma.. mana tahu, satu hari nanti, izfa boleh buat utk khalifah akan datang.. :)

cun09 said...

salam adik akak ^__^

sukee gok mkn pagi ngan nasi lemak, nengok pic atas tuuu selera plak ^__^

suka mkn kurma nabi, kata sorang ustaz, org laki dok elok mkn byk2 takut botak...eeerrrrmmmm yeee laaa mahai kan kurma tuuuu....ingat masa bln posa di mekah, bukak pose ngan kurma jeee mcm2 jenis plak tuuuu...

**bagus gok amal mkn kurma utk org yg sedang ber...opppsss...moge sihat**

Hayati A.G said...

En HM.
saya pun suka rutob..:-)
kdg2 termissed juag nak makn kurma huhu...

silent reader :-):
sebab setiap celotehnya sangat bermakna...:-)

Hayati A.G said...
This comment has been removed by the author.
Hayati A.G said...

all about journal:

hehe piau..ada word baru sy belajar hari ni..hehe terbaik la akak..

sama mcm org kelantan, breakfast pun mesti nak nasi berlauk kalau yg piau punye hehe...:-)

Hayati A.G said...

izfa:

jom bekpes nasi lemak sesame nnti...hehe

insha Allah, tulah ada kelapangan kita share mana yag baik untuk semua..;-)

Hayati A.G said...

cun09:
wslm akak..:-) :-)

tu baru tgok pic akak, belum mengadap lagi tu...hehe

kurma nabi?first time sy dengar, nnti sy nak google ...

wah bestnya akak buka puasa di mekah, bila pula turn sy yek..;-)

sempat lagi akak usik saya yerk..hehe

terima kasih sgt atas doa2 akak...
sgt2 menghargainya..:-) :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...