1/6/12

Manisnya Muka Bila Berjanji!

BY humble.yat IN 2 comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Sumber gambar : klik sini
Kebelakangan ini saya banyak bersemuka dengan kes-kes mungkir janji, pelanggaran perjanjian mengikut persetujuan kedua-dua pihak.Saya harus mendengar luahan anakguam yang menjai "mangsa" mungkir janji.Tidak kira pangkat.Masha Allah.
Saya masih ingat lagi ketika mula-mula mereka membuat perjanjian, semuanya dihadapan saya.Saya yang menjadi saksi mereka.Wah manisnya senyuman mereka menjanjikan berbagai-bagai, kalau boleh muncul bunga 3D di situ, mesti belambak-belambak dan segar dan wanginya bunga bungaan itu.

Tapi akhirnya, kekesalan timbul apabila satu pihak ingkar terhadap perjanjian.Kelat mula terasa.Suasana tegang, petir di kiri kanan mula berdentam dentum.

Kata-kata orang dulu, "kawan bila jauh bau bunga, bila dah dekat bau busuk".
Kalau ada yang lagi "expert" tentang kata-kata ini, sila perbetulkan yek.Tak tahu nak susunkatanya macam mana.

Itu tentang kawan-kawan.

Tapi kalau adik beradik berselisih, umpama air cincang takkan putus.Maknanya masih kuat ikatan darah yang mengalir dalam tubuh masing melainkan mereka yang mempertahankan ego masing-masing.

Kalau suami isteri berselisih faham pula, yang ini perlu berhati-hati.Silap haribulan buruk padahnya.Mungkin istilah yang paling tepat, perlu banyak berlapang dada dalam semua perkara.Kata orang saling mempercayai lebih baik dari mencintai.Wallahualam.:-)

Secara amnya, memungkiri janji adalah ciri-ciri orang munafik.Mahukan kita tergolong dalam golongan munafik?Nauzubillahiminzalik.Harap dijauhkan.

Jadi jangan janji yang bukan-bukan.Berjanjilah mengikut kemampuan kita.Jangan sesekali meletakkan keegoan dalam menunaikan janji-janji tersebut.Serah pada Allah s.w.t.Dia yang lebih mengetahui tentang segala-galanya.

“Hai orang-orang yang beriman penuhilah janji-janjimu”.
[Al Maidah :1]

 ” Dan penuhilah janji sesungguhnya janji itu akan ditanya”.
[Surah Al-Isra’:34]

Wallahu'alam.

2 inspirasi naluri :-):

suri said...

saya ada janjilah hee.. kena tunaikan ikut kemampuan hee..bab pijaman mmg ada kena byr brpa byk yang ada yer tak jgn tak byr terus..

humble.yat said...

semau org pernah berjnji suri...
tp kena ikut kemampuan sebab janji akan ditaya di sana kelak ... :-)