Monday, March 31, 2014

Semangat Bidadari Syurga

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Throwback : Walimah sepupu Aishah dan Fauzi.15.6.2013
Pertama-tamanya, tahniah buat sepupu , Aishah yang melangsungkan perkahiwnan dengan pilihan hatinya, Fauzi.Semoga berbahagia dunia akhirat.

Seringkali kita dengar, "Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah".Ataupun, seorang isteri yang solehah akan menjadi ketua bidadari untuk suaminya di syurga nanti.

Saya pasti adalah impian setiap wanita untuk menjadi wanita solehah.Tetapi sejauh mana kita pergi. Adakah sekadar menjadi isteri yang taat atas segala perintah suami?Menutup aurat, menjaga nama dan maruah suami, atau menjaga segala keperluan hariannya?

Ok.Kali ini kita ambil semangat bidadari syurga, cuba amati hadis di bawah ini;

Janganlah seorang perempuan menyakiti suaminya di dunia, jika tidak, maka bidadari-bidadari isterinya di syurga akan berkata kepadanya: Janganlah kamu menyakitinya, sesungguhnya ia adalah tamu bagimu yang sebentar lagi akan meninggalkanmu untuk berkumpul bersama kami.” 
(H.R. Ahmad dan Tirmidzi dari Mu’adz bin Jabal r.a)

Atau bahasa yang mudah seperti di bawah ini;


Ha, lihat, jika seorang isteri tidak menjaga suaminya, maka bidadari syurga akan mendoakan si suami yang baik dan soleh akan terus masuk ke syurga.Ada rasa cemburu tak dalam hati masing-masing?

Disebabkan itu, kita ambil semangat bidadari yang mana target setiap isteri adalah menjadi ketua bidadari syurga untuk suami kita di sana nanti.




" Teguhkanlahku di langkah ini , di pencarian hakikat diri, dan izinkan kujemput bidadari, untuk bersama menujuMu mengisi hari" -Song of Menjemput Bidadari.

"Laksana Adam dan Hawa, turun ke bumi terpisah jarak waktu, di penantian mencari diri, memohonkan ampunan dipertemukan"-Song of Menjemput Bidadari.

Bait-bait yang banyak menyentuh hati saya, walaupun Nabi Adam dan hawa terpisah jarak waktu, masing-masing memohon pengampunan dariNYA, supaya dipertemukan semula.

Allahurabbi!


Andaikata mereka pergi dulu, jangan hentikan semangat untuk terus menjadi ketua bidadari si syurga kelak.Teruskan tambah pelaburan saham akhirat dari amar maaruf kita.

Dan jangan lupa, niatkan juga segala amalan baik kita pada mereka yang telah pergi dahulu dari kita.Semoga mereka semua juga mendapat manfaatnya.Insha Allah.

Nota Naluri:
Apakah bekalan kita di syurga nanti yang akan diterima Allah swt nanti?Sejauh mana keikhlasan kita dalam melakukan setiap perkara di dunia ini,Jadikan pekerjaan kita di dunia satu ibadah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...