12/24/13

Lajukan "Gear" Amar Makruf...

BY humble.yat IN 1 comment

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Akhirnya kita sudah sampai ke penghujung tahun 2013.Saya pasti sudah bermacam-macam kita lalui pahit manis sepanjang 2013.Suka duka kehidupan.Semoga apa yang kita lalui sepanjang tahun ini membuatkan kita semakin bertambah matang, di samping dapat menambahkan ilmu dalam kehidupan.

Kita bukan sekadar menghampiri penghujung tahun.Tetapi mungkin sudah hampir ke penghujung zaman, ataupun hari kiamat.Seringkali, artikel berkaitan hari kiamat sering direncanakan di newsfeed laman sosial.Kadang-kadang ada rasa takut untuk berdepan dengan hari kiamat.Mengenangkan amalan-amalan yang kita lakukan saban hari, sama ada ia diterima ataupun tidak.

Dulu, pernah waktu belajar, ketika itu saya tak tahu jodoh saya dengan siapa, tetapi saya sangat mengharapkan, saya akan punya pengalaman melahirkan seorang zuriat.Kenapa?Sebab pahala melahirkan anak ini sangat besar......Tak dapat dibayangkan macam mana ganjarannya.Alhamdulilah , Allah swt, telah memberikan satu pengalaman yang tidak saya akan lupakan seumur hidup.

Jadi sekarang, bila cerita tentang hari kiamat ini tersebar sebagai tanda peringatan kita, apa yang kita harus lakukan?Takkanlah nak mengenangkan nasib diri umur yang tak panjang kan?

Jadi, please, jadilah positif, selagi masih ada nafas dan tenaga, jangan berhenti berniat untuk melakukan segala amalan yang baik.Kejarlah segala amalan kebaikan yang kita mampukan dengan segala kudrat kita.Maknanya, kita kena lajukan "gear" untuk amar makruf nahi munkar.

Rasullullah s.a.w besabda:

"Sekiranya di tangan kamu ada benih kurma dan kamu tahu bahawa esok akan berlaku hari kiamat, maka hendaklah kamu menanam dan jangan biarkan hari kiamat berlaku tanpa menanam benih kurma tersebut"

[Hadis Riwayat Imam Ahmad]

Soalan ini pula selalu diperingatkan untuk diri sendiri sebagai langkah persediaan untuk mental dan diri sendiri dan pernah dilontarkan pada zauji pada awal perkahwinan kami.

[ Pejamkan mata,dan bayangkan orang-orang yang kita paling sayang, mak, ayah, suami, isteri anak dan adik beradik.Adakah kita kita sanggup kehilangan mereka serta merta? ]

Adakalanya saya juga tak sanggup nak pejamkan mata demi membayangkan kehilangan mereka.Tetapi saya mohon pada Alalh, supaya, jika mereka pergi nanti, semoga Allah swt memberikan kekuatan pada saya.Semoga hati saya sentiasa reda menerima segala ketentuannya.

Tetapi manusia ini memang hatinya lemah.tetapi apa yang boleh kita buat, "practise".Sebab....


Wallahualam.

1 inspirasi naluri :-):

DYatie ABakar said...

Thanks Yat atas perkongsian ni.

Kite banyak lagi yang perlu dibaiki. Saaangat banyak. Bila baca surah Al Waqiah selalu rasa takut dengan gambaran neraka. Na'uzubillahhiminzalik.