12/4/17

Review:Radio Al Quran

BY humble.yat IN , 2 comments

Bismillahirahmanirrahim..
 Assalamualaikum wbt.



Saya beli radio JOC Al quran pada awal tahun 2016, dengan harga RM120.00.Sekarang rata-rata dah jual RM50.00 paling murah.Tapi masa itu nak cari review radio Al Quran, pro and cons memang susah. Kebanyakannya mengenai penjualan sahaja. Manalah tahu review saya kali ini akan membantu orang lain kan yang sering mencari review dulu sebelum membeli.Nak cari trusted seller lagi kan?

Tujuan beli ketika itu, kerana saya pregnant kan Adhwa , jadi mahu memperdengarkan Al Quran setiap kali tidur dan kegunaan ketika berpantang.

Masa kali pertama beli, saya ada masalah mengecaj, bil caj, battery tak full. Ingatkan dah rosak dah.Saya pulangkan balik kepada penjual untuk lihat apa masalahnya.So saya dapat tukar radio baru.Pastu masalah yang sama berulang lagi.dah full caj, tapi speaker radio pula tak berfungsi,Sampai saya test guna earphone and bluetooth speaker.

Saya kenal pasti and restart balik , macam mana cara caj radio ni sebenarnya?haha

Puas juga saya google macam mana nak trouble shoot masalah ni.Saya tukar usb charge dengan kawan. Ha, masa tu, baru dapat detect ada masalah usb charge.Tapi sayang radio ni tak boleh charge direct ke powerbank ataupun pc computer walaupun mempunyai usb charge kabel yang sama.Kena guna plug juga macam kita caj handset.

Rupanya, wayar usb charge tu longgar, radio tak dapat dicaj sepenuhnya.Itulah masalah radio yang saya beli. Jadi cari usb charge kat Mr DIY sahaja.Lepas tu terus ok, kan? So, kalau sesiapa ada masalah macam tu, cuba cek usb charge ye.

Cara caj dia, bila kita caj, akan ada simbol bateri tengah charge, kemudian ada lampu merah kecil kat atas radio tu.Bila lampu merah tu padam maknanya dah fully charged. Pastikan radio off dulu sebelum caj ye. Bateri di macam bateri handphone je.

Setakat ni dah hampir tiga tahun saya guna radio Al-Quran tu.Fungsinya sangat ok.Speaker yang kuat dan jelas.Boleh bertahan sampai setengah hari tanpa henti.Biasa saya pasang waktu malam, sebelum tidur. Tau tak yang magiknya, bila kita tidur, dan dengar bacaan ni selalu, tanpa sedar kita boleh sambung bacaan tu secara automatik.Masya Allah.

Selain bacaan surah.Fungsi radio pun ada..

Kali ini  saya beli lagi Radio Al Quran untuk adik ipar, dari LAZADA, dari TOKO AR RAYYAN dengan harga RM36.00 sahaja. Dapat harga tu sebab ada sale. Alhamdulilah terima dalam keadaan yang dah dicaj penuh, dengan senarai surah, ceramah dan sebagainya

Update, Adik adik saya pun dah beli radio Al Quran seorang satu tau..Punya lah puas hati dengan radio JOC ni kan?

Sekarang perisian Radio Al Quran sudah semakin banyak dan menarik  termasuk ceramah berbanding edisi awal dahulu yang hanya ada bacaan AL Quran sahaja.Kemudian seller non-muslim pun ada. Banyak yang saya baca review , ada juga kualiti bacaan Al Quran yang tak jelas, Maka tugas kita, sila semak bacaan Al Quran dari Radio Al Quran tu ye kalau kalau ada yang tak kena nanti.Maklumlah akhir zaman ni macam -macam.Jangan sekadar beli dan dengar sahaja ok?

Ok diharap perkongsian ini membantu kepada semua pengguna radio Al-Quran.

Semoga bermanfaat.Satu lagi perkongsian ke syurga dalam membudayakan Al Quran dalam hidup kita.

2 inspirasi naluri :-):

All about a journal said...

Kita sama! siap belikan lagi utk org lain sebarkan kebaikan..

Unknown said...

mcmmane nk set up dkt radio joc guna pendrive.. bila bukak alquran mp, dia punya no lari xsama