5/23/17

Idea: Sampul Ramadhan

BY humble.yat IN , No comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.



Baru baru ni ada dengar dalam radio tentang ubah konsep duit raya kepada duit ramadhan, sedikit tetapi istiqamah. Maknanya, kita sediakan sampul duit then, sedekah sahaja kepada kanak-kanak atau sesiapa sahaja yang kita berjumpa.



Biasa bulan Ramadhan, cenderahati kurma memang banyak.Kebanyakannya semua dari kenalan kita kan?Apa kata kita standby banyak pula souvenier kecil kecil macam ni, tetapi kita bagi setiap hari.(Eh macam masa buat umrah dulu macam ni juga, sediakan makanan paket paket kecil dan duit kecil-kecil, kemudian beri sahaja kepada siapa yang kita mahu).

Tetapi, konsep tu mungkin kena jika makanan itu tahan lama dan praktikal.

Idea 1 : Kurma dan air mineral
Idea 2 : Kurma, kismis dan kekacang
Idea 3 : Kurma dan coklat
Idea 4 : Kurma dan Madu 
Idea 5 : Kurma dan Biskut
Idea 6 : Kurma dan Sachet Kopi
Idea 7 : Kurma dan Sachet Susu Kambing
Idea 8 : Kurma dan Sachet Nestum/Oat

Agak agak praktikal tak yang ni? Insya Allah ini azam ramadhan tahun ni, istiqamah dalam memberi.Tak sabar pula rasanya nak start projek ini.

Kalau ada idea lain yang lebih praktikal, pakat-pakat kita share ye.

Sebenarnya, bila kita buat paket paket kecil macam ni, akan kurangkan pembaziran sebab Malaysia ini terlalu mewah dengan makanan. Jadi rasanya jika buat macam macam pakej di atas, ia adalah lebih praktikal dan tidak membazir.Cukuplah sekadarnya kan?

Lagi satu bagi siapa yang tak sempat balik berbuka puasa on time, bolehlah menjamah paket mini yang ada. Kot kot tengah trafic jam kan?Buat alas perut dulu dan ambil sunnah berbuka puasa dengan segera.Kemudian solat dan makan makanan yang berat sedikit.

Semoga bermanfaat dan Salam Ramadhan Al Mubarak dari saya.


0 inspirasi naluri :-):