5/11/17

Babywearing : Sweet Cherry dan Cuddle Me

BY humble.yat IN 1 comment

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.


Sebelum ni saya tiada ilmu tentang baby wearing, Maka, baby-carrier "Sweet Cherry" inilah yang menjadi pilihan saya masa zaman Aina kecil dahulu.





Tapi kami tak pakai sangat.Jarang sekali.Lepas tahu cara pakai babywearing yang betul, memang saya rasa bersalah sangat dengan Aina.Makanya,kami pun stop berhenti pakai "baby-carrier" tersebut dan simpan dalam almari.Pakai pun waktu emergency sahaja.Itu pun pakai sekejap sahaja,Nak letgo baby carrier tu pun ada rasa bersalah juga.

Kenangan dengan baby carrier yang banyak juga berjasa pada kami walaupun bukan SSC

Beli tahun 2012.Warnanya dah pudar sedikit yang lain semua ok sebab jarang dipakai.

Dukung Aina Di BBW

Rupanya ada juga yang hack baby carrier jenis begini, supaya sama sturuktur dengan SSC.Macam-macam kan?Ada berani?Kreatif betul diaorg ni.;-)

Tq sis Tazz Muhd dari Malaysian Babywearers  atas perkongsian..very good tips.

Jadi, kami guna sekejap-sekejap sahaja.Pergi kedai, masuk kedai dan keluar kedai.Nasib baik kami ini bukan jenis kaki jalan dan kaki shopping.Yang itu kami memang sekepala, sebab saya tak suka "crowded".

Allah permudahkan kami jika kami dukung Aina sebab dia dah pandai ringankan badan dia.So, tak rasa berat sangat.Bayangkanlah, bagaimana saya mampu mendukung dia ketika tawaf umrah dan saie.Memang satu pengalaman tarbiah untuk saya.Entah dari mana datangnya kekutan fizikal tu.Allhuakbar!

Maka sesuailah dengan cara penjagaan Adhwa , satu kewajiban, tak boleh pergi tempat public and crowded, sebab nanti sepanjang perjalanan ke sana akan ada risk untuk "pick up" segala jenis kuman dan akan memudaratkan dia kelak.Yang tanggung dan rasa, kami juga jika terjadi apa-apa pada dia.

Mula-mula, saya terjah group FB Malaysian BabyWearers. Baca segala guideline yang diberi, kemudian baca setiap review, berulang ulang kali dan akhirnya pilih yang paling mampu dalam bajet. Nak beli beratus beratus tak mampulah, lagipun kami bukan jenis yang selalu travelling.So Cuddle Me sesuai dengan tujuan kami.Mestilah Cuddle Me ni yang paling bajet. Sehingga 20kg boleh pakai tu, dalam maksud yang lain, Aina pun boleh masuk..Alhamdulilah group FB begitu memang banyak membantu saya membuat pilihan, Tapi kena fokus untuk buat carian jangan menerewang ke tempat lain pula ye.

Gambar Guideline Baby Carrier dari FB Malaysian Babywearers










Kemudian cari yang preloved Cuddle Me melalui Group FB : Malaysian Babywearers FSOT & Rental. Alhamdulilah, akhirnya Cuddle Me Neo Giraffe milik saya..Beli preloved dari ahli BW FSOT. Purple lagi.Antara warna kesukaan saya. RM165.00.Walaupun preloved, tapi memang nampak macam baru.Berbaloi beli dari situ.
Setakat ini, Alhamdulilah, Cuddle Me  Neo memang tidak menghampakan kami. Sesuai dengan saiz kami dan Adhwa. Selesa dan tidak panas dan kemas.

Semoga bermanfaat untuk semua ye.


1 inspirasi naluri :-):

NabilaHasyim said...

dok terfikir jgk, psl BW ni..
dulu penah beli, dah letgo sbb tak guna, enSuami tak suka dukung anak, menghadap dada..

dia suka kalih anak menghadap depan..

dah xmau pakai BW, sy jual, so pi mana2 ensuami yg dukung anak, yeh!

tp mmg jeles klu tgk org berBW, lebih2 lg ada daddy yg cool berBW, emmm..