Monday, July 24, 2017

Pentingnya Ketenangan Untuk Jaga Anak

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.

Al kisahnya, berkongsi pengalaman membahagikan masa untuk anak. Hmm baru saya perasan seorang ibu sangat memerlukan ketenangan dalam menjaga anak, apatah lagi apabila anak itu memerlukan kesihatan dan pemantauan yang rapi dan teliti.

Serius, "feel" tenang itu sangat-sangat membantu dalam membantu perkembangan kesihatan anak untuk stimulate dan sebagainya.Saya tidak menyalahkan kerjaya atau apa-apa selain itu. Kerana kerjaya itu juga sangat penting bagi seseorang keluarga itu meneruskan kehidupan.Tambah-tambah dalam keadaan ekonomi meruncing.Sudah banyak situasi, kebanyakan syarikat-syarikat telah memberhentikan pekerja satu demi persatu.

Tapi bagi seorang ibu, free from stress and 100% , have a flexible time to handle and manage their family is reallly important.Sokongan dari keluarga juga sangat penting.Mungkin level saya sekarang, saya perlukan satu kerjaya yang mempunyai waktu yang sangat-sangat fleksibel .Itulah faktor utama saya berhenti kerja, tiada sebab yang lain.

Adik ipar saya juga mengaku pernah stress dalam menjaga anak-anak yang ada eczema.Melihatnya sudah terasa beban. Apatah lagi bahu yang memikulnya. Apa yang boleh kami buat, memberi sokongan dan doa yang tidak pernah berhenti.Sehinggalah mereka mencuba perubatan herba cina bagi merawat eczema.Jadi Adik ipar saya pun dah kurang stress dalam mengawal pemakanan dan kesan eczema.Dan magiknya anak -anak mereka beransur sembuh.Seronoknya kami melihat perkembangan kesihatan anak mereka.Yela, si ibu terpaksa mengorbankan kerjayanya demi menjaga anak-anak. Satu keputusan yang tekad. 

That's the effect when there is no stress....

Begitu juga dengan saya.Saya bebas mengatur masa saya secara teratur bagi pemantauan anak -anak saya yang memerlukan penjagaan rapi memandangkan rekod pramatangnya.There is a lot of risk. Bulan Syawal hari tu hampir sebulan kami berperang dengan demam.The effect is, I have to quarantine them back.Maaf jika ada yang mahu beraya ke rumah kami terpaksa kami tolak sebab kami perlu mengkuarantin mereka balik.Serik rasanya.Ingatkan mereka sudah ada imuniti dan body booster yang kuat.Rupanya tidak.Maaf sangat-sangat.keluarga kami pun sudah tidak ada feel raya.Lemang, ketupat dan rendang semua entah ke mana.Yang ada sup, sup dan sup dan banyakkan air masak.

Alhamdulilah , setakat ini growth chart Adhwa Zinnirah hampir sama dengan kanak-kanak lain.Hasil sokongan keluarga, terima kasih emak , kerana masih sudi menjaga Adhwa' walaupun kesihatannya tidak mengizinkan.Terima kasih Idah, Basirah dan Matun, adinda-adinda tersayang kerana sanggup mengorbankan masa dan memberi sokongan kepada kami.Hanya Allah yang dapat membalas jasa kalian. Cuma berat Adhwa tak naik-naik sebab dia memang kategori kecik.Umur 11 bulan masih 7 kg.hehe Alhamdulilah sekurang-kurangnya tiada komplikasi yang berat-berat yang boleh meragut jantung umi dan abi.huhu.Kalau demam, masuk emergency, discharge terus dan hanya memerlukan pemantauan di rumah.Itupun umi pun dah cukup bersyukur sangat-sangat.

Itu sahaja coretan hari ini. Pointnya, ketenangan itu sangat penting.
Saya perlukan hidup tenang tenang sahaja .
Semoga Allah permudahkan.
Aamin Ya Rabb Alamin..

1 comment:

All about a journal said...

Doa yang baik2 untuk kalian sekeluarga moga nikmat Allah beri sebesar atau lebih besar dari semua dugaan yang diharungi.

p/s : itulah mak-mak ni kalau ikutkan boleh sakit kronik dek kerana risaukan anak-anak je kan. Yang belum bercakap, kita risaukan apa katmana yang sakit. yang pandai bercakap, diruntun-runtun pula hati ini bila dia merintih sakit. Allahu. Sampai tua pun namanya mak-mak tetap merisaukan anak-anaknya. Rahmat kasih Allah bagi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...