Friday, November 11, 2011

Ada Lagi Ke Gadis Macam "Nur Amina"?

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


"Nur akan tunggu abang!"..
"Nur yakin suami Nur ada lagi.."
"Nur nak cari suami Nur !"

Antara lontaran-lontaran dialog Nur Amina dalam Filem Nur Kasih.Wataknya sangat meninggalkan kesan mendalam yang mana seorang isteri yang setia dan sentiasa menanti suaminya tak kira apa-apa pun yang terjadi.

Sebenarnya saya nak kongsikan satu kisah, seorang lelaki yang sentiasa bersosial dengan gadis-gadis yang bebas tudungnya, mempunyai keluarga, tapi kurang pendedahan mengenai cara hidup Islam yang sebenar, dalam erti kata lain, si lelaki ini hidupnya ada gaya hidup barat (Eh,serupa macam "Adam" pula, mungkin yang bezanya latar belakang keluarga).

Hendak dijadikan cerita, semasa "Nur Kasih" meletup, dia terfikir ada lagi ke gadis macam "Nur"?Sempurna, setia, terjaga didikannya dari segi agama dan akhlaknya.Sedangkan zaman moden begini, ramai perempuan yang "vogue", suka bersosial.Rata-rata kawan perempuannya juga antara yang "vogue".


Hinggalah pada suatu hari, dia terpandang seorang perempuan dilitupi tudung yang sempurna.Ketika pembentangan kerja, dia mendapati si gadis ini bersungguh sungguh menyempurnakan kerjanya, lantang  dan ceria suaranya.

Ttetapi ketika turun dari "pentas" pembentangan kerja, si gadis ini menjadi seorang yang pendiam (tidak petah seperti dalam bidang kerjanya), sopan dan tertib dalam menjaga muamalatnya.Dalam kata pendek, petahnya hanya seketika dan pergaulannya dijaga dan terpelihara.

Jadi,dia mengutus seorang rakan sekerjanya untuk menyelidiki latar belakang gadis ini sama ada sudah berpunya ataupun tidak. Jawapannya positif dan lelaki ini masih ada peluang untuk berkawan dengan si gadis ini.

Jawapan si gadis ini "Jumpa lah ngan Abuya dan umi jika nak berkawan dengan saya.."

Terkejut juga lelaki ni dengan perkataan "abuya". Berbeza dengan keluarga nya.Tiada panggilan "abuya".

Maka lelaki ini pula menyelidik latar belakang keluarga ini, dibelek gambar satu persatu keluarga si gadis ,  semuanya berkopiah, bertudung litup dan sejuk hati memandangnya.

Sah!Memang dia sudah jatuh hati dengan cara hidup si gadis itu.Keluarga si gadis ini adalah faktor utama untuk dia terus serius hidup bersama.
"Oh ada lagi perepuan macam "Nur Amina"...."

Mana taknya, di kala dia masih tak percaya "Nur Amina " wujud pada zaman yang moden ini, Allah  s w t telah memberikan jawapan pada dirinya yang "Nur Amina" masih ada lagi.

Alhamdulilah, keluarga lelaki ini juga dapat menerima gadis pilihannya walaupun cara hidup mereka agak berbeza walaupun pada mulanya ibu lelaki ini agak kurang percaya gadis itu yang menjadi tambatan hatinya .Bertudung litup dan sebagainya.

Begitu juga keluarga si gadis ini.Semuanya positif Mudah-mudahan semuanya berjalan lancar.Ameen!.

"Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur)."
-Surah Al-Araf:26- 

Nota Naluri
1.Jika kita mahu berubah, Allah s.w.t juga akan membantu penghijrahan kita janji kita ikhlas!
2.Seorang perempuan memang harus menjaga tingkah lakunya dan cara pergaulannya walau di mana pun dia berada.


6 comments:

cun09 said...

salam dik...

walaupun seorang lelaki suka berkawan dgn perempuan yg kita nampak tidak baik, tapi bila bab memilih jodoh utk rumahtangganya, akan dicari juga seorang perempuan yg sangat2 canteeq utk dirinya dan bakal anak2nya....

**moge sihat**

suri said...

salam..
rasa indah bila ada yg syang dan ingt kita..carilah kalu gerak hati kata bgtu heee

izfanora said...

subhanallah..

kadang, kita tak sedar. bila mana kita terdetik hati bertanya sesuatu yang tak pasti, ada jalan yang Allah tunjuk.

Hayati A.G said...

cun09:

wslm kak..

setuju sgt..kadang2 terfikir walau mcm mn pun keaddan seseorang itu, nilaiiman tetap ada kan kak?

alhamdulilah, sy sihat je kak..:-)hehe

Hayati A.G said...

suri:
wslm suri..

rasa sayang, setia itulah nilai yang gerak hati paling mahal hehe

Hayati A.G said...

izfa:

itulah..selalu jadi mcm tu kan?itu buktinya Allah sayang kan kita..:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...