Friday, January 10, 2014

Back To Basic...Kenal Allah..

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.



Bila hati rasa tak tenteram, resah gelisah, gundah  gulana tanpa sebab...ingat Allah!
Kalau boleh setiap saat ingat Allah..!

Antara cara lain mempertingkatkan amal di kala penghujung zaman, yang paling berkesan ialah lima cara di bawah ini:

1. Baca Al Quran dan maknanya
2. Solat malam
3.Berkumpul dengan orang-orang soleh
4. Banyakkan berpuasa
5.Zikir malam

Baca Al-Quran dan maknanya
Memang mudah membaca makna Al Quran, memandangkan teknologi, gajet dan aplikasi yang ada,Semuanya jadimudah..Tapi berapa banyak kita menghayatinya dengan sepenuh hati?

Saya percaya jika kita mengenal maknanya dengan hati kita, ia akan menyentuh iman kecil kita, menghayati bait-bait maknanya sudah cukup buat hati kita sebak.Serius

Baru-baru ini saya baru jumpa satu video klip animasi juzu Amma oleh Muhammad Thoha Al Junayd, qari kanak-kanak yang lunak bacaannya.Saya kongsikan dengan permata hati saya, Aina Syafiyah.Sambil dia mendengar dan melihat video tersebut, saya membaca makna surah An Naba..Ya hanya tafsir surah An Naba..



"Tentang apakah mereka bertanya-tanya?"
"Tentang berita yang besar, (berita kebangkitan manusia hidup semula menerima balasannya)."
"Yang mereka (ragu-ragu dan) berselisihan mengenainya."
"Jangan! (Janganlah mereka bersikap demikian!) Mereka akan mengetahui (dengan yakin tentang kebenaran hari balasan itu)."
"Sekali lagi jangan! (Janganlah mereka berselisihan!) Mereka akan mengetahui kelak (tentang apa yang akan menimpa mereka)."
"(Mengapa kamu ragu-ragukan kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang telah mati?) Bukankah Kami telah menjadikan bumi (terbentang luas) sebagai hamparan?"

Antara tafsir surah An Naba, yang cukup buat saya rasa sayu.Betullah jika nak  ubat resah hati, memperbaiki amalan dan iman kita, fahami makna A-Quran.Beriman dengan Allah.

Solat Malam
Bagi mereka yang telah menjadikan solat malam ini sebagai habit, tahniah saya ucapkan.Peristiwa yang menimpa keluarga saya baru-baru ini , arwah sepupu yang meninggal dunia di dalam tidur dan antara amalan yang terakhir sebelum dia pergi, adalah solat malam.Cukup membuat saya tersentak.T.T Maka, benarlah, setiap kematian itu, adalah untuk memperingatkan sesuatu kepada yang masih hidup.

Berkumpul dengan orang-orang soleh
Yang ini paling bermakna,bila berkumpul dengan mereka, seolah-olah kita juga mendapat aura untuk memperbaiki diri.Antara alternatif yang ada, usrah dan taalim.Allhuakbar..sudah lama tak bertaalim bersama keluarga!Harus dimulakan semula...

Banyakkan berpuasa
Selagi ada peluang berpuasa, maka berpuasalah.Selagi ada nafas, selagi ada hari baru untuk kita.Semoga ia akan mempertingkatkan iman kita dalam menenangkan hati, mengawal nafsu yang ada.

Zikir malam
Amalan yang paling mudah, jika terjagadi tengah malam, tanda Allah rindukan zikir kita, maka beristighfar lah selagi ada masa untuk kita berzikir.

Wallahualam.Sekadar merenung diri.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...