12/28/15

Tayar Bengkak

BY humble.yat IN No comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Pagi.

Dari rumah saya terus menuju bagi perjumpaan dengan klien. Dia adalah antara orang yang penting.Rasa nervous juga dalam hati.Sebab saya perlu berjumpa dengan dia sebelum perjumpaan ahli lembaga pengarah dimulakan.

Susah juga nak cari parking sebab ada event besar juga.berebut parking.akhirnya saya dapat satu parking.betul betul tinggal untuk kereta saya.

Dengan segera saya uruskan urusan dan amanah yang diberikan. Balik ke parking. Dan terlihat tayar kereta.

Ya Allah.tayar bengkak!semalam tak de apa apa lagi.

Tayar Bengkak!

Terus saya telefon suami dan whatapps pic tayar.Masa ni teknologi memang sangat membantu. 

Katanya,mungkin saya terlanggar sesuatu dan ia menjadi bengkak dengan cepat. Saya perasan juga waktu drive, ada bunyi berdesing pada tayar.Ingatkan faktor jalan raya. Rupanya bukan.

Terus ke kedai tayar, minta nasihat macam mana.walaupun hanya satu tayar hadapan yang bengkak, 
Kedua kedua tayar belah hadapan mestilah mengunakan tayar yang sama.Maknanya saya kena tukar kedua-dua tayar depan, walaupun tayar depan tu baru sahaja ditukar pada awal tahun. Masa tu tu "Dunlop" je yang ada dalam stok. Sebelum ni saya guna "Bridgestone" dalam RM230.00 untuk satu tayar.Tapi "Dunlop" dapat RM 170.00 satu tayar,Ok lah tu, kira dalam bajet.

Tayar pula semakin bengkak.Cuaca pula panas, memang kira bahaya ala kalau teruskan drive, kira tayar tu boleh "meletup" sikit la.Nak tak nak memang kena tukar.

Kebetulan memang saya berniat untuk tayar belakang sahaja sebenarnya pada hari Sabtu, tapi bila dah jadi macam ni , kenalah tukar empat tayar sekaligus.Takpelah demi keselamatan.

Terfikir juga apakah hikmahnya jadi macam ni.Apa agaknya yang akan berlaku pada hari Sabtu nanti.Mungkin ada yang perlukan pertolongan saya. Takpelah, kita lalui sahaja dengan penuh hikmah kan.

Saya sampai dalam pukul 945 pagi. Kira kira hampir pukul 11 pagi, siaplah semuanya.Kira saya pun dalam langkah  kanan, sebab bila saya sampai kedai tayar tu takde orang pun lagi.lepas tu baru berduyun duyun kereta yang datang untuk service.Alhamdulilah.

Dan Hari Sabtu pun tiba, pada hari yang sepatutnya saya ke kedai tayar. Pagi pagi, kereta adik saya tak dapat dihidupkan.Bateri habis,Terus offer adik, pakai kereta saya untuk dia ke pejabatnya.Dan kami settlekan bateri keretanya pula.

Kan itu hikmahnya? Cantikkan Allah takdirkan untuk kita? 

Eh ada lagi, kes yang kami tender dah dapat. Boss call saya khabarkan berita gembira tu.Ye lah dah macam macam halangan kami dapat sebelum tu.Penuh debaran je rasanya.

Syukur Alhamdulilah...

0 inspirasi naluri :-):