1/11/18

Push Factor & Booster

BY humble.yat IN , No comments

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.

Saya ni sejenis yang jarang pergi ke seminar motivasi sejak bekerja.Maklumlah kerja swasta je kan.Kalau pergi kursus sebab ada pindaan undang-undang, prosedur dan segala yang berkaitan sahaja. Kalau tengok motivasi pun biasa baca di media sosial, hadam dan kagum.Pastu tengok video-video motivasi. Saya juga merupakan peminat buku buku motivasi. Dari zaman belajar lagi kaset motivasi penuh satu laci. Zaman tu zaman Dato Dr Mohd Fadzillah Kamsah dan Dr HMTuah Iskandar. Ikon lain saya tak nampak sebab belum zaman media sosial lagi kan? Sekarang dah ramai pencetus pencetus inspirasi yang kita boleh ambil teladan dan semangat sama ada melalui tulisan dan pengalaman.

Ok.It is my confession.Rupanya bila kita pergi secara langsung program motivasi memang aura dia lain macam.Buat hati tersentap, sebab suara-suara mereka terus tertusuk di hati.

This speaker tunjuk pencapaian dia dalam kerjaya dan tanya kami, agak-agak bagaimana dia boleh jadi kuat untuk berjaya dalam kerjaya dia? Kami terdiam.Suasana senyap seketika.

Kemudian dia tunjuk gambar dia dan ibunya..

"Ya, dia ibu saya yang cacat penglihatan.Buta,Tetapi dia adalah booster kejayaan saya.."

Masya Allah!rupanya di sinilah bermula titik baru kehidupan saya. Push factor saya berhenti kerja adalah kerana kesihatan anak dan ibunda tercinta dan mahukan masa yang lebih fleksibel dalam menjana pendapatan. Nak berhenti kerja terus tak dapatlah sebab saya sendiri pun banyak komitmen hehe.Jadi saya kena cari alternatif lain

Alhamdulilah..terus saya bulat buat keputusan dan memburu kejayaan.Job baru saya ketika itu adalah konsultan Zurich Takaful. Antara top rookie 2017 dan disenaraikan memenangi percutian di Jogjakarta dan Surabaya. Masih menanti tarikh trip ke Surabaya. Alhamdulilah rezeki Allah swt memang tepat pada masanya.Masa itu pendapatan saya mencecah lima angka.Syukur sangat. Boleh cover cuti tanpa gaji saya selama empat bulan di tempat bekerja lama.



Jujurnya saya tak pernah bermimpi untuk menjadi konsultan takaful.Tanpa modal pula tu.Hanya lulus Exam TBE "Takaful BasicExamination" , berbekalkan ilmu dan semangat pasukan di Zurich. Tapi disebabkan ini alternatif yang saya ada.Takaful juga boleh membantu orang untuk perlindungan kewangan.Seronok juga bila kita tahu ilmu takaful.Eh masa belajar "Law" dulu pun ada subject alternatif tau untuk takaful.Jadi ianya masih di bawah jobscope saya.hehe.As long it is in shariah line.

Masa ini barulah saya tahu jumlah coverage takaful itu penting.
Masa ini baru saya tahu salah faham tentang takaful tentang tuntutan dan sebagainya.
Masa ini saya baru tahu menggunakan peruntukkan pendapatan saya untuk takaful.
Celik takaful.

Kalau ada sesiapa nak tanya tentang takaful pun boleh tanya saya,  selain dari soalan perundangan.Insya Allah saya akan cuba membantu sebaik mungkin.

Jadi apakah push factor anda untuk lebih berjaya dan bersemangat? Jeng jeng jeng

Semoga kejayaan menjadi hakmilik kita bersama Aamiin

0 inspirasi naluri :-):