Thursday, March 14, 2013

Mestilah Dokumen Penting

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Semalam, zauji mengemas dan menyusun atur bilik.Saya tidak berkesempatan untuk menolongnya sebab kena jaga Aina yang makin laju ke depan, itu pun dah mula mahu merangkak mengangkat keseluruhan badannya.Tapi rancak untuk merangkak masih belum lagi. Baru nak "warming up". :-)

Ok.Berbalik kepada topik, ada satu almari di sudut bilik itu. Saya penuhkannya dengan sebahagian koleksi buku saya, dokumen-dokumen, ada juga bahagian cadar dan tuala.

[kredit] idea mini library yang menenangkan...

Zauj   : Ish kenapa berat sangat almari ni?
Zaujah : Mmm. kan ada buku-buku, sijil-sijil dan dokumen penting, mestilah berat..
Zauj    : Keluarkan dulu buku-buku tu.Dokumen apa lah yang agaknya disimpan
Zaujah : Mestilah dokumen penting. Dah habis tapis dah tu..huhu (terus mengalihkan semua fail-fail dan dokumen-dokumen yang berkaitan )
Zaujah  : Adeh, beratlah pulak fail-fail ni..Issy..
Zauj     : eh berat ke?Eh takdelah , kan "ringan" semuanya.haha...Tulah, semua dokumen nak simpan.Lain kali buatlah sistem pelupusan, tak payahlah nak sayang-sayang kertas-kertas tu..
Zaujah : Nasiblah abang, dapat isteri kerja "lawyer". Semua dokumen dianggap penting.Bukti katanya..haha..
" - ^____^ -"

Hmm..Ya, semua kertas itu penting bagi saya, sebab dalam mana-mana transaksi sekalipun, itulah satu-satunya bukti yang saya ada.Dalam pembuktian disebut  "documentary evidence". Kalau nak saman pun, mesti ada hitam putih perjanjian, hitam putih pengiraan.Terbawa-bawa pula sifat perundangan itu dirumah tanpa sedar.

Tetapi disebabkan sistem pelupusan yang zauji buat, terpaksalah saya sisihkan dokumen-dokumen yang tidak diperlukan lagi. "Closed File!".

 "Allah swt adalah kekuatan . Untuk Mencari Kekuatan carilah Allah swt..."

Nota Naluri:
Berangan mini library yang tenang la pulak...


 

3 comments:

Sidratul Muntaha said...

5's adelah sangat tak best sbb kita rasa seme benda penting.
ahahhaha

humble.yat said...

hehe itulah isu 5s dalam rumah..:-P

izfanora said...

huhu.. za buku2 sume rasa penting. xtaulah camne gayanya nak pindah duduk rumah sendiri nanti. mesti encik suami pening kepala. hihi..

za baca entry 1-1 ye yati. kemampuan terbatas skrg ni bila mengadap laptop. huhu.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...