3/26/13

Penyakit Malas :-P

BY humble.yat IN , , , No comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Sepanjang minggu lepas, sangat-sangat sibuk di pejabat. Tak pernah dalam rekod tak menyentuh kes individu.Semuanya kes syarikat dan korporat. Sudahnya Jumaat, ambil MC sakit kepala..hehe..AGM Persatuan Peguam Syarie Pahang pun tak dapat nak hadirkan diri.Kepenatan!

Terasa nak buat perniagaan sendiri, macam online, hanya duduk rumah dan bebas beraktiviti dengan keluarga.Tetapi, baru-baru ini terdengar satu berita seorang isteri yang asyik berniaga, tidak menumpukan perhatian kepada keluarga diceraikan, pada saya seorang senior dalam rumahtangga. Nauzubillahiminzalik...


Sekarang pula, saya selalu lupa caj MP3 untuk memperdengarkan bacaan Al Quran buat Aina.Kadang-kadang skipped, adalah 3-4 kali seminggu sahaja dan alhamdulilah teringat kata-kata motivasi dari emel Puan Lina Karim di dalam jihad pendidikan anak-anak, dan video dari Didikan Al Quran membuat saya rasa ada sedikit motivasi untuk teruskan misi saya.

"Dan percayalah mengajar mereka mengenal 26 huruf hijaiyah lebih susah dari mengajar mereka 26 huruf ABC kerana usaha keras syaitan yang akan sentiasa berada ditengah-tengah kita ketika kita mengajar anak kita. 

Mereka takut akan potensi anak tersebut yang akan menguasai Al-quran bila ia dewasa nanti"

"Maka jika ada hari kita berasa tidak bersemangat untuk mengajar anak kita, ingatlah akan itu sebenarnya dari syaitan."



Misi yang seterusnya, sama-sama kita hindari penyakit malas ini dengan memperbanyakkan bacaan doa di atas.Semoga ianya membantu kita.

Nota Naluri:
Al Fatihah buat ketiga-ketiga permata-permata agama.Sayu rasanya hati bila mereka pergi meninggalkan kita di dunia fana ini dengan segala ilmu-ilmu mereka.

1) Tuan Guru Haji Ali Kedah : Mengajar Tasawuf (kitab Hikam ) di Masjid-masjid di Alor Setar.
2) Tuan Guru Hj Muhammad Abdullah : Ketua Dewan Ulama PAS Negeri Kedah.
3) Dr Uthman El Muhammady : Fellow Amat Utama Akademik ISTAC IIUM

0 inspirasi naluri :-):