Thursday, May 30, 2013

Satu Ciuman di Pipi...

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.

Aina yang mamai, baru bangun tidur
Ada satu malam, Aina susah nak tidur, masih mahu bermain lagi, biasanya 10.30-11.00 malam dah dilatih untuk masuk tidur.Maka abinya tutup langsir, lampu dan pintu.Means, nak tak nak Aina kena tidur.

Habit dia bila lampu dan pintu ditutup, langsir ditarik, dia akan mengiring terus arah uminya.dan bersedia nak tidur.Ok kita peluk-peluk dan tidur ye Aina,Tetapi sekejap sahaja dia aman macam tu. Maka saya pun tidur "olok-olok" dengan harapan dia akan tidur sama-sama.

Dalam saya tidur olok-olok dan memerhatikan dia, Aina datang tepi kepala saya..dan perlahan-perlahan sekali datangnya dan dia cium lembut di pipi dan dahi saya!Rasa sebak pula di tengah malam begitu.Terus saya peluk dan cium dia sepuas hati,Apa lagi gelak ketawa dua beranak keluar lagi di tengah malam..Hoho...

Lama kemudian baru saya teringat, setiap kali Aina tidur, saya memang suka cium dia, abinya suka cium Aina bila masuk tidur.Mungkin minda tak sedar kanak-kanak dapat merakam perbuatan ibu bapanya dan dia mengikut amalan tersebut.

Jadi betullah, jika memasang audio surah surah ketika bayi tidur, maka mindanya akan merakam apa yang berlaku di sekeliling kan?Sebab itu memperdengarkan audio surah-surah dari Al Quran adalah antara kaedah berkesan untuk melatih mereka mengenal Al Quran dari kecil.

Hmm..nampak tak kiasannya di situ?

Habit + minda tak sedar = perkembangan minda yang cemerlang..

"Mendidik anak cintakan Al Quran.."

Nota Naluri:
Minda tak sedar itu penting.Nak baca details, baca buku ini , Membina Imaginasi Cemerlang. Buku ini banyak mengubah saya.:-)


1 comment:

All about a journal said...

Wah bestnya...

Amir pun sama..kadang2 dia pegang pipi, "ayang ummi"..(macam kita selalu buat kat dia..)

Lepas cabut nenen malam2 antara sedar ngan tak, "acih ummi"..

huhu ummi kan apa lagi..bergenang air mata..hahah...

Simple thing means a lot..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...