10/4/13

Merenung Kewangan Masa Hadapan

BY humble.yat IN 1 comment

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Ada sahabat saya kata, sekarang ini masa meningkat taraf hidup, cari pelaburan yang terbaik, cari rumah.

Semasa saya "outstation" pada hari Sabtu atas dasar urusan kerja, ada pegawai yang kata, "Sekarang ini kerja hari Sabtu dan Ahad adalah tuntutan hidup, takde feeling nak cuti dah.Kalau betul-betul nak bersama anak dan keluarga, ambillah cuti betul-betul walaupun satu hari..."

Ada juga sahabat yang tanya tentang kenaikan gaji yang ada (bagi yang bekerja swasta).Kata saya, kita memang ada hak untuk kenaikan gaji setiap tahun.Tapi jangan terlalu bergantung pada status gaji yang ada. Kita cari alternatif yang ada.Gunakan ia sebaiknya.

Kenapa? Pinjaman Pendidikan, Pelaburan, Kenderaan, Rumah adalah satu keperluan dalam tuntutan hidup kita.Terpulang kepada kita bagaimana menguruskannya.Saya pasti ada banyak tips oleh pakar kewangan yang boleh kita rujuk.

Macam saya , masih menelaah buku "Ke Mana Wang Anda?" oleh Hajah Rohani. (Isy tapi cari buku tu malam tadi, kat mana pulak letaknya..adess lupa plak...).




Salah satu tips yang menarik hati saya, adalah simpanan takaful.Kalau lah saya tahu tips ni, dari zaman saya belajar lagi saya nak mencarum..Pelaburan Takaful adalh pelaburan yang sangat menguntungkan, sebab industri takaful semakin berkembang, malahan sebahagian daripada ekonomi Islam.

Berbincang dengan zauji, tentang dana pendidikan yang ada.Mungkin zaman pendidikan anak-anak kita akan kembali seperti zaman mak ayah kita.Siapa yang kaya sahaja boleh belajar memandangkan peruntukan yang ada.Apatah lagi, kos pendidikan mestilah semakin tinggi seiring dengan zaman kan.

Contohnya, saya ambil "double degree", perundangan dan syariah, lebih kurang RM32,000 ke atas.Status kalau tak bayar, boleh jatuh bankrap.Kan teraniaya tu.

Jadi, menjadi sebahagian golongan ibu bapa yang berkerjaya, kami merancang kos maksimum pembelajaran anak-anak akan datang lebih kurang dalam RM 80,000.00-RM100,000.00 untuk setiap seorang dalam masa 18 tahun termasuk perlindungan kesihatan.Insha Alllah, Semoga kami sentiasa dimurahkan rezeki.

Mahu merancang dana kewangan sehingga ke anak cucu.Merancang masa depan melalui pelaburan takaful No 1 di Malaysia.Amin!

Nota Naluri:
Sama-sama reschedule bajet kewangan kita.

Jika anda berminat untuk mencarum TAKAFUL bersama kami boleh hubungi pihak kami dan dapatkan quotation anda! elfateh.inspiration@gmail.com/cyfar_mmy@hotmail.com
Whats app/SMS- En Muz 019 9598199 

1 inspirasi naluri :-):

Unknown said...

wah wahhhh buat takaful sekali ker?hebat hebat..ehehe
tp yer lah rancang kewangan dari awal mmg bagus,sy pn fikir benda yg sama.cuma kkadang byk sgt kekangan yg 'fail'kan rancangan kewangan tu..mmm nampak sangat jauh lagi perjalanan sy ni....