10/20/14

Rumah: Mencari Kipas Silling

BY humble.yat IN 5 comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Agak "blur" juga bila masuk ke kedai nak cari kipas siling.Yang nampak pada banner kedai atau promosi, semuanya kipas DEKA. Tapi serius memang cantik "design"nya.Tapi jangan rambang mata tau.Harga pun berpatutan.

Kedai yang kami pergi, Kedai Lampu Annur, terletak di Malay Town, Putra Square, sebelah pejabat PTPTN.Servisnya memang tip top, siap dapat "quotation bill" lagi, Daripada situ, kami boleh buat keputusan dan mendapat rentak untuk teruskan pencarian kipas.Wajib pergi kedai ini,sebab harganya memang murah dan terbaik di Kuantan.Yang penting usahawan Melayu tau.Saya sokong 100%.Semoga perniagaan mereka berjaya selalu.


Satu kedai lagi yang kami dengar di Kuantan, harga kipas dan lampu yang paling ok, adalah LA Lighting di Jalan Beserah, Tapi tak pergi pun, sebb pergi di kedai yang lain-lain, Kedai Lampu An Nur juga yang terbaik.Facebook : Kedai Lampu An Nur.

Sesiapa yang minat lampu"downlight", wajib pergi kedai ini dulu tau.

PEMILIHAN JENAMA KIPAS
Kipas Deka
Antara kelebihan kipas DEKA adalah "budget type" Ianya buatan tempatan.Warranty tiga tahun, dan pusat servisnya banyak dan mudah berbanding kipas jenama lain. Orang kedai kata servisnya tip top. Nampak juga bakal jiran kami pun guna kipas DEKA warna hitam.Tapi, saya tak minat warna hitam.Sebab tetiba nampak siling rumah tu sempit.Suka warna putih dan warna cerah-cerah.

Eh,kipas sekarang dah canggih-canggih yek, siap ada fungsi "bluetooth" dan "mp3. Terasa seperti rusa masuk kampung pula.

Antara kipas DEKA yang menarik perhatian kami;

Deka Q9


Yang ni ada lampu "dimmed".katanya 4 level dimmed.Harga dalam RM4++.00.Boleh deal dengan kedai kalau nak kurang.Biasa kalu kita nak full set untuk rumah,Confirm boleh dapat less.

Deka F1

Rasanya kipas ni paling diminati ramai.Tak pasti harganya berapa.Tapi kalau perasan di restoran, adakalanya diaorang letak kipas ni.Ok and not bad.


Deka Baby G Series

Haa..yang ini sesuai utnuk siling rendah dan ruang yang kecil.Comel sangat.Akan dipertimbangkan untuk bilik kami yang mempunyai siling rendah.

WALL FAN
Model : Galaxy M3 RM380.00
Antara "wall fan" yang menarik perhatian saya.Mungkin sesuai kat "dining area".:-) Angin dia pun kuat. Sejuk je.

Kita Survey Lagi!

Ber"whatapps" dengan kawan, katanya dua-dua rumah dia guna kipas Siling Panasonic.Lama juga dia pakai.Balik rumah mak, eh, kipas Panasonic lagi. Berkualiti jugalah kipas Panasonic ni.Memang cepat sejuk.

Maka, bermusyawarah lagi dengan suami, sama ada Panasonic atau KDK.Mencari direct dealer /supplier kedua-kedua kipas.

Apa yang kami dapat maklum, KDK merupakan "specialist" dalam  bidang kipas sahaja,Tidak mengeluarkan produk elektrik yang lain seperti peti sejuk, mesin basuh dan sebagainya.Apa yang menarik lagi, rupanya motor kipas  KDK ini diambil dari motor kipas Panasonic!Mmm...makin konfius pula jadinya.

Kipas KDK
Maka, to be fair and square, kami memilih kipas KDK 3 bilah (regulator)  untuk ruang bilik, dan Panasonic 4 bilah (remote)  untuk ruang tamu dan bilik utama .Satu lagi bilik yang mempunyai siling rendah masih dalam pencarian.Belum bertemu yang sesuai lagi. Semoga semuanya bertahan lama.


Kipas KDK


Kipas KDK ini kami direct dengan supplier KDK, di Jalan Bukit Ubi.Tak ingat pula nama kedai tu apa.Tapi kedai antara kedai yang "wanted" di Kuantan sebab terkenal dengan harganya yang affordable. Kami memilih tiga bilah, atas keluasan bilik yang ada, maka ianya sudah memadai.Memilih regulator untuk backup kepada remote ceiling fan yang lain dan sebagai eksperimen kami yang mana lebih tahan lama.Tapi faktanya , kipas yang pakai regulator memang lebih tahan lama kan.Anginnya pun lebih kuat.Oh satu lagi.Ambil yang kipas bertiang tinggi sebab atas sebab ketinggian bilik.

Kipas Panasonic
Panasonic F-M14C8 WT/WY

Yang ini pun kami deal direct dengan supplier Panasonic.Alhamdulilah puas hati dengan harga yang termurah di Area Kuantan.Kedai dealer/supplier Panasonic berdekatan dengan Ambank, Jalan Haji Abdul Aziz.Kalau nak beli barang Panasonic, beli di kedai ni, sebab kedai supplier, harganya lebih murah berbanding kedai elektrik yang biasa. Yang ini kami pilih empat bilah disebabkan keluasan ruang yang sudah memadai. Remote sebab kalau rosak boleh cari spare part . Tapi kalau remote rosak, Fuh mesti berpeluh sakan nanti.Huhu..sebab tu saya prefer regulator.Tapi regulator kebanyakannya hanya untuk kipas tiga bilah sahaja.

Ok.semoga entri ini boleh menjadi panduan untuk semua pembeli kipas.
Semoga bermanfaat.Juga sebagai panduan untuk saya di masa akan datang tentang lokaliti kedai yang terbaik di Kuantan.

Wallahualam.

Nota:
Beli barang elektrik, kadang kadang ikut atas nasib kita juga.Kalau dapat yang elok, maka bertahan lamalah dia, Begitu juga sebaliknya.Doa je banyak banyak, semuanya bertahan lama.

5 inspirasi naluri :-):

Shakina Farhan said...

Wah..byknye info pasal kipas..kina pn cm rusa masuk kg..hihi..tq sbb share..

.ieLah. said...

lama tak bukak page yati, bukak2 pasal kipas ni. teruja betul! :D

humble.yat said...

kina:
tulah..mulut ternganga kejap tengok kecanggihan kipas mp3 n remote bluetooth..hehe

ielah:
sy pun kadang- kadang je update.huhu..tp cuba jugak..
tgok entri ielah pun pasal rumah..sy pun jd semanagt...senang nak buat guideline nnti..:-)

ieza ashaari said...

yat, kipas pun boleh bawa gaduh kan. hahaha. umh sewa yg za nk duk ni lg r, dlm bilik sume cde kipas. err, mmg pk 60x nk install kipas. hihi..

Unknown said...

Best info