Thursday, February 5, 2015

Kisah Aina, Abi dan Bulan

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.



Pernah tengok iklan seorang anak tanya ayah tentang;
"Ayah , itu apa?"
"Burung murai.."

Ha, pernah kan..macam-macam versi kan.Ada versi sabar itu separuh dari iman.Ada juga versi kurang sabar kan?

Catatan ini khas untuk Aina dan Abi sebagai kenangan.

Sudah menjadi kebiasaan jika di petang hujung minggu, Abi akan bawa Aina bersiar--siar naik motor, dan biasanya saya tak ikut, sebab saya tak ada koleksi seluar panjang.Asyik berkain je kan.Hehe.  Bila dah ada koleksi seluar panjang untuk aktiviti luar.Makanya, hujung minggu lepas, saya pun ikut mereka untuk bersiar siar dengan motor.

Sumber: Link

Arah hadapan motor, kelihatan bulan siang, Apa lagi , Aina pun dah familiar dengan bulan sejak saya kisahkan di entri ini .

Maka, Aina pun kata " Abiiiiiii.....................",
Abi : Ya..
Aina : Bulan ...(sambil tunjuk dengan tangan ke arah bulan)
Abi : Iya..Bulan

Dan dialog ini berulang berulang hinggalah bulan tu hilang dari pandangan Aina.Bayangkan sepanjang "tour" petang dengan motor, itu aja dialog yang kedengaran.Abi Aina pun melayan dengan sangat sabar.Saya pula tak berhenti senyum dan gelak kecil bila teringat saat itu.Memang comel drama anak dan ayah di petang hari.


Sampai sekarang Aina memang teruja tengok bulan dan gambar bulan di mana-di mana dia nampak.Nanti umi kompilasikan gambar bulan yang cantik-cantik,Kita belajar tentang Ilmu Falak yek...

Nota Naluri:
Ilmu itu ada setiap saat dalam kehidupan kita. Subhanallah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...