Thursday, June 18, 2015

Seronoknya Ramadhan!

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt..



Alhamdullilah, sudah memasuki 1 Ramadhan.

Hmm. Speechless..

Ok let's go direct to our Ramadhan Preparation.(Bukan raya je kena ada persiapan yek)

1. Kurma ( dah beli banyak banyak di Madinah hari tu)
2. Susu Kambing Hi Goat untuk zauj
3. Tamar Cocoa untuk Umi dan Aina
4. Qaseh Gold Adinda Untuk Umi
5. Qaseh Gold Junior untuk Aina

Pakai telekung yang wangi dan bersih (pakai minyak atar pilihan zauj di Madinah hari tu) Sudah dipesan siap siap pakai hanya di rumah sahaja- jadi pakai di rumah time nak solat yek.Calit kat Aina sekali, sebab dia sibuk nak ikut apa sahaja yang Umi buat  

Sediakan ruang solat yang selesa, sebab saya terawih di rumah sahaja.Yang lain semua ke surau.Jadi Aina boleh join sekali dengan umi jika berkesempatan.Tapi ada juga dia memanjat badan umi waktu solat. Tingkatkan kesabaran yek.:-P 

Kalu Ramdhan lepas, saya suka baca Apps Al Quran, tapi tahun ni saya suka pakai Rasm Uthmani yang biasa.Sebab tak tahu la kenapa..Just love to hold the Quran with wudhu'.

Semalam telekung Aina tertinggal di rumah mak ayah mertua, bising sekali Aina cari telekung dia.Lagi satu bila Aina nampak nenek dan makciknya ke bertelekung hendak ke surau, dia kata "labbaikallahumalabaik" sampai habis .Agaknya Aina masih rindukan Mekkah.Umi pun rindukan Mekkah , Aina. T,T Seronoknya siapa yang dapat pergi pada bualn Ramadhan ni kan? kadang-kadang saja scroll instagram #umrahramadhan #umrah buat ubat hati tengok Kaabah lama-lama .Ada tak orang buat macam ni huhu..

Antara sebab yang seronok bila tibanya Ramadhan,masuk pejabat boleh fokus kerja tanpa fikir pasal makanan, Berhenti kerja bila nak solat.Seronoknya.Macam umrah hari tu. Fikir nak solat, buat segala ibadat sunat mengikut kemampuan kita.Kadang kadang kes-kes yang rumit  boleh selesai di bulan ramadhan sebab pegawai pegawai yang berkenaan banyak memberikan kerjasama  yang sangat baik.Macam hari ni, selesai dua kes yang agak sukar. Antara rahmat Ramadhan dalam pekerjaan kita kan?Masya Allah..

Harap harap kes diri sendiri yang tertunggak pun boleh selesai .Insya Allah. Selesaikan kes orang tapi kes sendiri tak selesai.Haru betul..Dugaan dalam profesionalism sendiri.

Semoga baki Ramadhan akan dilalui penuh bermakna dengan iman dantaqwa sebagai perisai untuk mengahdapi cabaran akhir zaman.


1 comment:

anyss said...

assalamualaikum,
semoga kita kusyuk jalani ibadah puasa kali ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...