10/20/17

Rezeki: Refundable

BY humble.yat IN 3 comments

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.

Selalu tak dengar orang kata, time kita susah, perbanyakkanlah sedekah kerana di situ ada keberkatannya.Bukan sedekah ketika waktu kita senang dan kaya. Jika kita senang kaya, Insya Allah kita boleh berkongsi rezeki juga kan?

Kebelakangan ini saya berjumpa dengan seseorang yang berjaya. Teruja kami bercerita, Biasalah katanya, bukan senang nak maintainkan business with easy money. Adakala kita jatuh juga, tapi masa kita jatuh tu, jangan lupa bersedekah, Kerana Allah ada pelan dan rezeki yang tidak terjangka buat kita.

Saya juga teruja berjumpanya, dia juga masih menghargai setiap hasil kerja saya. Biasaya kami bersembang tentang drafting agreement.Tapi kali ini, lebih santai.Saya juga tak sangka akan berjumpa dengan orang tersebut.Teruja juga saya hehe.Alhamdulilah, Allah juga yang temukan dalam keadaan yang tidak dijangka.

Apa yang saya dapat, sentiasalah memberi walaupun kita di dalam kerugian. Sebab dia pernah rugi teruk dengan projek yang terbengkalai dalam ekonomi Malaysia yang merosot, dan dia pulangkan kesemua duit duit pelanggannya walaupun dia mengalami kerugian yang besar.Berkat kesabaran, Ahamdulilah hari ini, murah rezekinya .Malah boleh dibahagikan perniagaannya kepada keluarga.It is a good planning for me for his family.

Enthlah dalam dua minggu ini, macam ada reunion and reunion pula , klien lama datang cari untuk buat urusan. Pujuk saya untuk terima dan kendalikan kes mereka.Bukan senang nak pisahkan network tempat kerja lama.Ex Boss pun perlu saya jaga. Mana mungkin saya lupakan jasa mereka.

Apa-apa memang saya rindukan bos-bos lama..huhu..Mereka punya semangat juang tinggi.Maaf boss sebab saya terpaksa mengundur diri demi keluarga.Cita cita di hati ingin mempertahankan legasi firma guaman orang Islam selagi boleh berkhidmat.But now I need to step further.It is for my family. I need  a flexible time and being calm.Jihad saya sekarang.Insya Allah bila semuanya selesai, cita cita mahu aktif dengan NGO.

Tahniah buat boss lama atas pengurniaan Dato'.It is  a result from your work hard to the society.I know you deserve the title.Semoga sentiasa berjaya ye Boss. Insha Allah, saya tak akan lupakan jasa baik boss boss dalam mengajar selok belok dunia guaman,Mereka adalah orang yang sentiasa menjaga kebajikan saya, muamalat saya dengan klien khususnya sebagai muslimah bekerjaya. 

Aih, sedihla pula..hati ini memang rindukan mereka.

3 inspirasi naluri :-):

All about a journal said...

bestnya yati...dah dok di rumah yer sekarang...

Doakan akak pula ya...jiwa dan hati ni dah di rumah..

humble.yat said...

upgrade kerja kak with limited and flexible time..
perlu survive dengan kerja..macam macam saya buat hehe
insya Allah satu hari nanti kita akan stay di rumah dan boleh fokus untuk ummah pula bila anak anak dah besar..aamin ya rabb alamin

All about a journal said...

ameen yati...insyaAllah akak dah move a step..insyaAllah tahun depan akak join teacher2 di tadika akak yang baik2 tu..salah sorang pun nama tc yati..kat opis sekarang bestpren akak kak yati..guess orang nama yati ni semuanya solehah penyejuk hati sahabat sejatilah...ameen...