4/9/11

Usikan-Usikan "Long Call"

BY humble.yat IN 2 comments


Jumaat pagi.Menghadiri Majlis Penerimaan Masuk Peguambela Dan Peguamcara Mahkamah Tinggi Malaya seorang pelatih di firma kami.Terima kasih banyak dan Tahniah buat Hidayah, kerana menyebut nama penuh akak dalam petisyen kamu sebagai penghargaan.Tak sangka pula diri ini dihargai .Cewah!

Teringat pula kenangan saya dua tahun yang lepas.06.05.2009.

"Pupil" bersama "master" dan ibunda..:-)

Majlis ini juga lebih dikenali oleh kami sebagai "Long Call".Dalam erti kata lain kami mendapat lesen untuk menjadi pengamal perundangan di Malaysia selepas 9 bulan berda di dalam tempoh latihan.Kalau di tempat saya, Majlis ini umpama konvo. "grand as convocation"..meriah dan rasa sangat-sangat dihargai.

Mahu tidaknya, dihadapan Yang Arif Hakim Mahkamah Tinggi, barisan peguam-peguam senior dan ahli keurag terutamanya, latar belakang kita dibaca seolah-olah kitalah tokoh pada hari itu tersebut.Mahu tak terharu.Sejarah keluarga,sumbangan kitakan didengar satu persatu semasa petisyen dibaca. 

Saat setiap pihak mengumumkan tiada bantahan terhadap suratcara-suratcara, seolah-olah seperti saksi-saksi di majlis perkahwinan mengatakan "sah!", satu nafas lega dilepaskan.Alhamdulilah semuanya berjalan lancar.

Yang lebih terharu, apabila petisyen itu diterima, Master akan menyarungkan "robe" (macam yang saya pakai di gambar di atas ataupun jubah mahkamah yang hanya di pakai di mahkamah terbuka di mahkamah Tinggi sahaja) kepada pelatih, sebagai tanda tamat tempoh latihan tempoh menjadi "pupil" di bawah bimbingannya.

Master,Pupil, Mover dan Ibunda.
Jika di majlis konvo, kita akan menyarungkan sendiri jubah kan?Sebab tu saya kata majlis ini sangat best.Bak kata-kata, senior, ini adalah majlis kedua terbesar selepas konvokesyen dan kenduri kahwin.:-P

Kalau bernasib baik ada jambangan bunga yang dihadiahkan oleh sahabat-sahabat baik.Tetapi kehadiran mereka di majlis sangatlah penting sebagai rangsangan semangat.Ahli keluarga pula adalah dorongan utama diri.

"Master" adalah  gelaran bagi peguam senior yang membimbing kita selama dalam tempoh 9 bulan menjadi pelatih, "Mover", adalah orang yang membacakan permohonon petisyen, "Pupil" adalah peguam pelatih atau pelatih dalam kamar.

Farhana bersama keluarga dan Master pada long call pada hari yang sama


Antara usikan-usikan sebelum majlis ini, biasanya, "Tidur awal-awal, esok nak jadi pengantin baru kat Mahkamah" T.T.."ha, nanti jangan lupa jamu pulut kuning" atau "Lepas ni tak leh panggil nama dah, kena panggil Cik atau Puan.." Tak sanggup juga menerima panggilan seperti itu daripada kakitangan-kakitangan kerana dah anggap mereka semua seperti ahli keluarga sendiri.

Jamuan ringkas pun ada juga untuk meraikan mereka yang memberi tunjuk ajar selama tempoh latihan.

Dan sekarang dan secara ekslusifnya, inilah kamar kecil saya dalam menjadi wakalah umat.Bilik yang penuh dengan semangat yang membara!:-)



Sekarang fail dah memenuhi meja tahap CCU.Banyakkan minyak angin cap kapak aje untuk melegakan sakit kepala:-P


2 inspirasi naluri :-):

epitjack said...

18.4.2011 ni anniversary ke-3 long called aku..=)
To me, long called lebih bermakna dari convocation day...maklum la i'm not graduated with flying colours..!
Apapun long called mmg sgt bermakna bg aku coz ia adalah penamat satu perjalanan dan permulaan untuk satu perjalanan yg baru...
lets uphold justice without fear and favour!!

humble.yat said...

epijack:
tahniah epit, mesti tak sangka nak amsuk tahun ke tiga kan..sekejap aje masa berlalu..hu2..

yes..long call is the best event after konvo..:-)