Wednesday, December 7, 2011

Pakcik Tahu Maksud Jelingan Anak ..Adess!

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Hari itu saya ada tugasan luar di Kuala Terengganu, menghadiri satu seminar.Bertolak pada waktu pagi.Sebelum pergi, saya sempat mengisi minyak kereta, dan di saat itu ada sebuah motosikal mencelah laluan saya ke pam no. 6.

Saya menjeling, dalam hati "Suka hati je dia ni potong line!", Tapi saya sedar, saya tak boleh marah, jadi rungut saya hanya sebentar, saya menoleh ke pam-pam yang lain jika ada kekosongan.Manalah tahu boleh reverse sedikit kan?kalau saya tunggu motor tadi pun tak mengapa, berapa banyak lama sangat, cuma kena tunggu sekejap je.Jadi keputusan saya, tunggu motor tadi.

Tiba-tiba motor tadi ke pam yang bersebelahan, jadi pam no 6 itu kosong.Saya ke depan, parking, matikan enjin.Alhamdulilah, tapi empunya motor tadi menanggalkan helmetnya dan menuju ke arah saya. Pakcik itu hanya tersenyum pada saya dan meminta saya menurunkan tingkap kereta.Jeng Jeng Jeng..

"Assalamualaikum anak.." Lembut tutur katanya.

"Waalaikumussalam pakcik.."

"Pakcik nampak jelingan mata anak tadi, sebab tu pakcik ke pam sebelah ni.."

Huhu..saya tertanya sendiri.Mungkin sekilas jelingan saya tu mempengaruhinya.Aduh!Malunya..

"Eh tak pe pakcik, saya pun terkejut juga kenapa pakcik tukar pam, saya pun boleh tunggu pakcik  kejap..."


 
Perbualan kami berlarutan, kisah menantu perempuannya sama seperti saya, ada tugasan luar dan memandu jauh-jauh , tapi saya bernasib baik, ada teman sepejabat yang temankan, masa itu pula saya agak demam sedikit, bolehlah nak memnita bantuan kawan saya nanti untuk memandu.

Dan akhir kata pakcik tadi, 

"nak, rumah pakcik dekat-dekat sini je, anak ada mak dan ayah lagi?"

"Saya ada mak je sekarang"

"Oh ye ke, kalau macam tu anggap pakcik macam ayah anak yerk, 
bawa kereta hati-hati, berhenti kalau mengantuk..
Kalau ada apa-apa nanti bagitahu pakcik ye nak

"Insha Allah, Pakcik,Hmm nama pakcik apa?"

"Panggil pakcik Mokhtar"

"terima kasih banyak-banyak pakcik (sebab pakcik anggap saya macam anak)"
Tuturnya sangat ikhlas, tiba-tiba ada rasa sayu di saat itu.Rindu kat arwah abah!

Sehingga sekarang, jika ke stesen minyak tersebut, saya tertinjau mencari pakcik tadi, tapi masih tidak berjumpa, sekurang-kurangnya boleh bertanya khabar.Tempat lain pun saya pun saya tak jumpa.Yang pasti saya masih ingat wajah ikhlasnya menganggap saya sebagai anak.:-) Terima kasih  pakcik!


3 comments:

cun09 said...

salam ^_^

kuala terengganu?? kat ane? leh jupe dok??

shairazi sharizan said...

jarang berjumpa orang seperti itu

alhamdulillah

All about a journal said...

HUU...sedih...

Semoga lebih ramai lagi orang cam pakcik tu..dan macam adik..

ameenn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...