3/1/12

Pelangi & Traffic Jam

BY humble.yat IN No comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Perjalanan pagi semalam, agak "stuck", biasanya berjalan lancar, entah kenapa, dalam 20 minit tersangkut di jalan "short cut" ke bandar.Dalam hati berkira-kira, lebih baiksaya ikut jalan di Hotel Vistana atau jalan besar sahaja, walaupun terpaksa menempuh empat lamput isyarat.Rasanya lagi cepat berbanding laluan satu lampu isyarat. Agaknya semua berfikiran yang sama, melalui jalan "short cut" dan akhirnya semua tersangkut.

Tetapi dalam sibuk dengan kesesakan jalan raya , ada pula hujan yang rintik-rintik seketika dan pelangi pun muncul.Subhanallah, dalam geram-geram dengan jalan raya yang sesak, ada juga penyejuk mata. Sampai teralit saya tengok pelangi itu. Cuba mengaitkan kejadian-kejadian pagi itu dengan kehidupan kita.


Kebanyakan daripada kita sentiasa mahu mencari jalan yang mudah dan cepat, berbanding mahu menempuh kesukaran sama ada dalam bentuk kejayaan, kerjaya dan kemewahan. Bagi saya, untuk menempuh apa-apa kejayaan sekali pun, perlu ada kesukaran sedikit, perlu diuji kesabaran kita, sejauhmana ketabahan kita, kerana selepas itu baru "pelangi" yang indah itu muncul kan? 

Seperti pelangi di tengah kesesakan jalan raya...:-)
(pepatah baharu ni ...hehe..:-P) 

“Don't cry because it's over, smile because it happened.” 

0 inspirasi naluri :-):