Thursday, July 26, 2012

Bermalam Di Wad Antenatal

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Saya sedang menghitung hari sekarang.Bila agaknya si kecil ni nak keluar.Tetapi tak sangka dalam usia kandungan 37 minggu 6 hari bersamaan 3 Ramadhan, saya ditahan di wad untuk pantauan.Fuh!Pengalaman pertama bermalam di wad antenatal,Mungkin ditakdirkan begitu sebagai pra persediaan saya sebelum proses kelahiran agaknya. ( Stiker baby di tepi kanan blog ini kiraannya agak advance-hari ini pun baru 38 minggu 3 Hari :-)

Tapi si kecil ni belum keluar lagi tau.:-) Harap-harap bila abinya dah selesaikan tugasannya dan di hujung minggu ni, keluarlah yek.(Mood tak sabar nak lihat wajah si kecil). Bukaan masih dalam 1-2cm.Tapi sehingga sekarang saya masih belum ada tanda-tanda yang lain untuk proses seterusnya.Jadi perintah berkurung dan bercuti dari tugasan pun bermula dari 3 Ramadhan.Tarikh due -Hari Nuzul Quran, 6hb Ogos nanti.

Melihat Ibu-Ibu Yang Mengalami Kontraksi

Ya Allah!Hanya Tuhan yang tahu perasaan saya ketika itu, melihat rakan-rakan satu wad menahan kesakitan.Salah seorangnya rakan sekolah saya, Syifa'.Tak sangka kami bertemu ketika membuat pemeriksaan CTG dan VE pada malam itu.Alhamdulilah, dalam jam 1-2 pagi, saya mendengar suara bayinya  dari dalam Labour Room.Saya dapat menyaksikan secara live, bagaimana air ketubannya pecah.Mahu berderau jantung saya ketika itu.

Seorang lagi rakan wad saya bukaannya baru 3cm, tapi melihat dia menahan kesakitannya, kerutan dahinya membuatkan saya makin menghargai pengorbanan ibu-ibu.

Dan malam itu, saya tidak putus-putus berdoa dan berzikir agar dipermudahkan segalanya.Tidur saya juga berselang seli dengan tangisan bayi yang baru dilahirkan dan keluhan ibu yang menahan kesakitan.

Ya Allah, permudahkan urusan kami nanti Ya Allah.Berikanlah ketenangan dan kekuatan kepadaku ketika tiba saatku nanti.

Tangisan Bayi Di Pagi Hari

Dalam Jam 5 Pagi, saya dikejutkan oleh jururawat yang bertugas untuk membuat pemeriksaan.Berbagai cerita dan petua yang dia kongsikan, dan persoalan yang terjawab.Lega hati saya mengenai kondisi saya, yang kurang mengalami kontraksi.

Selepas itu, mata saya tidak dapat lena lagi.Jadi duduk di atas katil wad terus berdoa dan berzikir, berulang alik ke tandas (tandasnya pun cantik hehe).Pada masa inilah saya nampak jururawat menolak katil-katil bayi mungkin dalam 5 bayi untuk dimandikan.Syahdunya tangisan mereka.Bagaimana pula tangisan si kecil saya nanti?Makin tak sabar rasanya.:-)

Alhamdulilah, pada pagi itu, setelah dipantau kontraksi dan VE, bukaan masih sama, saya dibenarkan balik dan berehat di rumah.:-)

Semoga segalanya dipermudahkan dan doakan saya ye kawan-kawan.


2 comments:

izfanora said...

semoga semuanya baik-baik saja yer yati.. amin..

All about a journal said...

Ya Allah...permudahkanlah urusan bersalin saudaraku ini...Ameenn..

Entry ni turut sama mengimbau kenangan akak dulu..

Sekarang, kakak akak pun mengalami keadaan yang sama..dah buka 2cm tapi takde progress...dan dr suruh balik dulu...

Semoga semuanya selamat..ameen..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...