Tuesday, July 31, 2012

Dehidrasi Dan Kurang Air?

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.

Sumber gambar : sini

Bulan-bulan puasa ini, air yang sejuk berais pelbagai warna itulah yang menarik hati saya.Penghilang dahaga selain kurma yang memberi tenaga segera.Hehe.Air longan lah, sirap bandung laici, honey dew lah..Hmm air kathira je yang tak dapat lagi rasanya.Hehe..Fuh!Sedap tak terkata.(Tetiba teringin air krusher KFC..)

Tetapi, harus berhati-hati, apatah lagi ibu hamil yang berpuasa, jika didapati badan dehidrasi, digalakkan berbuka puasa, dan minum air masak sebanyak-banyaknya untuk menampung keperluan air dalam badan. Saya pernah ceritakan hal ini dalam entri ini.:-)

Semalam pun saya rasa badan saya kurang air, mula rasa risau dihati, puasa pun asyik melepet aje.Cek Air kencing, sudah berwarna keruh.Mestilah saya risau. Mula membuat carian di internet mengenai warna air kencing yang terhidrasi dengan baik.Semoga ia menjadi panduan buat semua.



Pada mulanya saya berada di skala 5.Fuh!berpeluh juga nak minum air banyak-banyak.tetapi saya tekad untuk kesihatan diri dan si kecil ini walaupun kadang-kadang saya rasa kembung tak dapat minum air yang berais dan berwarna.Alhamdulilah, saya dah dapat skala 1-2.Keputusan check-up di kilinik pada hari ini adalah normal.Syukur sangat-sangat.

Ok.Saya juga nak kongsikan beberapa artikel menarik tentang dehidrasi, warna air kencing dan seumpamanya.Semoga menjadi panduan buat semua.:-)



Nota Naluri:
Selamat berpuasa semua,sedar tak sedar dah 11 Ramadhan kan?
Still counting for Ramadhan and baby's due date by Nuzul Quran.:-)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...