11/1/12

Lone Ranger with Him...

BY humble.yat IN 2 comments

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.



Makan secara berjemaah, dapat pahala kan?Rasa bahagia menikmati rezeki yang ada.Yang sedikit pun rasa cukup kenyang bila berukhuwah begitu.Tapi ada masanya kita terpaksa makan seorang diri.Sedih pun ada kan? Teringat kawan baik saya, dek kerana kesibukannya, dia selalu makan seorang diri.Mula-mula memang rasa asing dan sedih, tapi lama-lama dah terbiasa.

Saya juga biasa makan beramai-ramai, tapi adakalanya saya juga terpaksa akur makan seorang diri di mana-mana kedai makan.Perasaan?memang sedih...tapi lapar punya pasal..makan cepat-cepat, terus sambung buat kerja.:-)

Tak dapat membayangkan, dalam hidup ini, kita ada ramai kawan.Sama ada suka dan duka.Tetapi andaikata kita meninggalkan dunia ini, lalu dibacakan tahlil ke atas kubur, dan mendengar jejak kaki keluarga, suami, isteri, kawan-kawan, anak meninggalkan kita di kawasan perkuburan yang sunyi.Kita pula terikat kemas denagn kain putih setelah disemadikan.Adakah kita akan kuat pada waktu itu?

Amalan kebaikan sahaja yang membuatkan kita jadi kuat, rasa gembira untuk bertemu dengan Pencipta kita.Tapi adakah kita ada perasaan itu?Perasaan pemburu cinta Ilahi...

Mungkin ada sedikit, mungkin banyak..mungkin ada yang tidak tahu sebanyak mana perasaan itu ada dalam jiwa masing-masing.


Kadang-kadang kita perlu bersendiri.
Kenapa? Hidup kita bukannya bergantung kepada manusia, tetapi bergantung kepadaNYA.
Susah macam mana sekalipun, DIA sahaja yang ada di hati kita kan?
Mendengar segala luahan hati yang terbeban..
Ketenangan itu akan hadir..Insha Allah...

Nota Naluri:
Oh ya!teringat ada satu kes syariah, tentang hak penjagaan anak, antara ayah dan nenek.Ibu telah meninggal dunia akibat pendarahan selepas melahirkan.Rasa sayu bila mengenangkan si kecil itu tiada ibu. Saya pula yang rasa sunyi bila menatap gambar si kecil itu.Tapi si kecil itu perlu gagah, dan hanya Allah sebaik-baik pelindung.


2 inspirasi naluri :-):

ieza ashaari said...

bila kita seorang, baru kita boleh muhasabah diri kan.. ada baik berseorang. :)

humble.yat said...

betul bila seorang, baru kita terkapai2 kan...