Monday, November 5, 2012

Perjuangan Ini Bukannya Mudah

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.


Jumaat, ketika usia Aina dua bulan dua minggu, sudah dapat meniarap untuk pertama kali.Tapi tiada gambar yang diambil sebab tak sempat capai kamera.Aina dah mula iringkan badan ketika dalam pantang lagi. Cepat betul perkembangannya."Slow Down Aina..Umi dan abi yang rasa bimbang bila perkembangan Aina terlalu cepat..Tapi sebenarnya dalam hati, kami yang gembira..:-)

Masa Aina iringkan badannya, saya tak kisah lagi, sebab dah biasa tengok.Tapi bila part dia nak jatuhkan badan dia untuk meniarap, saya pula yang cuak dan menjerit.."Mak!Mak..apa yang Aina  buat ni..?" Haha..Bila dia dah habis meniarap, tersengih puas pulak si kecik ni.

bergegar-gegar gambar, janji itu bukti hehe..
Ada juga masa Aina tengah teruja agaknya untuk belajar meniarap, sebaik sahaja lepas susukan dia dalam 3.00 pagi, boleh pulak Aina guling dan meniarap dalam 2 kali.Adeh..buat lawak tengah malam pula yek..Ada la dua malam dia buat macam tu. Lagi-lagi kalau dah ditanggalkan baju untuk dimandikan,ha..masa itulah dia meniarap dengan tidak berbaju.Adoila..

Kalau boleh saya mahu Aina begitu,Jangan membesar terlalu cepat, sebab bila Aina membesar dengan cepat, kami akan melalui proses penuaan dengan cepat...Nanti abi kena pakai tongkat, umi pula bongkok tiga..haha..

Membesarnya Aina menandakan, usia kami juga bertambah.Perlu banyak usaha lagi untuk memperbaiki diri.Masa pun berlalu begitu pantas.Banyak misi kami yang perlu dilakukan.Kalau diikutkan semuanya tidak terkejar dek tangan.Tapi terpulang kepada kita bagaimana menguruskannya.Tika ini, bukan lagi masa untuk mengatur masa secara efektif, tetapi harus mencuri masa.(Fuh!berpeluh mencuri masa ni.Contoh sambil buat kerja, update blog...:-))

Aina yang tersengih gembira..:-)

Bagaimana Aina bersungguh untuk belajar meniarap, begitu juga kami, harus bersungguh untuk membesarkannya melalui cara yang terbaik mengikut fitrah alam.Dan saya belajar satu perkara daripada peristiwa ini, untuk belajar sesuatu yang baru, perlu ada usaha dan jangan putus asa walaupun kita perlu mencuri masa di tengah malam.(Pernah saya jahit tudung dalam pukul 4.30 pagi, akibat mengejar masa hehe) .

Contohnya, jika mahukan syurga, usaha lebih dengan nikmat malam satu pertiga walau berzikir sekalipun.Semoga Allah akan menghisab setiap usaha kita, Insha Allah.

Andai perjuangan ini mudah,pasti ramai menyertainya
Andai perjuangan ini menjanjikan kesenangan, pasti ramai yang tertarik padanya
Tapi hakikat perjuangan bukan begitu
Turun naiknya, sakit pedihnya 
umpama kemanisan yang tidak terhingga
Andai rebah, bangkitlah semula
Andai terluka, ingati janjiNya...

Nota Naluri:
Sekarang Aina dah pandai berbual.Bising aje mulutnya, sampai sanggup tahan mengantuk tak nak tidur.


4 comments:

izfanora said...

seronoknya yati.. meriah rasa hidup keluarga sbb ada baby kan. doakan kami yer..

cun09 said...

salam yati ^__~

lama x buka blog, uuiiisshhh udah besar baby aina ^__^

**moga umi n baby sihat**

Hayati A.G said...

izfanora:
alhamdulilah..semuanya dtg dr Allah..
te[pat waktunya..rezeki itu tetap tiba..:-)

Hayati A.G said...

akak cun09:
wslm kak..aha kejap je dah berisi budak sorang tu..hehe
terima kasih kak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...