Wednesday, January 30, 2013

Bersama Adik Beradik

BismillahirahmanirRahim..
Assalamualaikum wbt.

solat jemaah la tu..:-P
Aktiviti bersama adik beradik pun boleh jadi produktif. Mengaji, solat, berusrah "tak rasmi", berkongsi ilmu. Aktiviti ta'lim selepas isyak atau selepas maghrib pun pernah dibuat.Tapi dek kekangan aktiviti lain dan komitmen lain, sesi tersebut jarang diadakan.Paling mudah pun, kami buka siaran yang ada tazkirah di televisyen.Tssk...

Ataupun berkongsi pendapat dari apa-apa jua perbincangan kami pada hari itu sebagai "lesson of the day".

pose sakan sama-sama
Kalau dengan adik beradik perempuan, aktiviti memasak pun boleh jadi riuh sekali.Jangan jadi masakan pelik-pelik sudah la yek.Ada juga adik saya suka buat masakan pelik-pelik.Kadang usik juga, "Jangan letak halba dah la.." Kadang-kadang ingat dah letak garam, datang adik yang lain, tambah garam lagi, sudahnya makanan sudah jadi macam cerita P.Ramlee.Masin!hehe

Tapi bahagian yang paling seronok sekali bila ramai adik beradik perempuan, boleh kongsi baju, kasut, sweater, tudung, jubah sebab saiz kami lebih kurang.

Satu lagi, pembahagian kerja rumah juga dibahagikan mengikut kepakaran dan kecekapan masing-masing.Untung mak, ada ramai anak perempuan kan?Walaupun kadangkala kami berempat ada juga kemalasannya.(oops!)

Angah cuba bakat jadi ayah-tahniah daddy to be!
Adik beradik lelaki pun tetap seronok, dengan merekalah kami belajar melasak.Belajar kenal teknologi terkini, belajar kenal gajet terkini, belajar adjust sana adjust sini.Bukan jadi tikus membaiki labu tau.

Adakalanya main kejar-kejar berkaki ayam keliling rumah, menyorok dalam reban ayam sambil tahan nafas sebab takut dimarahi arwah abah.Haha..Dan atas dasar kreativiti kami, pondok dari pelepah kelapa tua bertiangkan pokok ubi kayu kami dirikan, siap buat kerja sekolah, makan-makan dan tidur.Tapi kena pasang ubat nyamuk.Kalau hujan turun , boleh lagi duduk dalam pondok tu.Tunggul kayu yang hampir reput kami buat port main jual-jual.Kenangan terindah betul.

Ish Kalau nak cerita zaman adik beradik, memang takkan pernah habis.Kalau kami teringat memori itu, masing tersengih-tersengih macam kerang busuk.Haha..

Walau apa pun terjadi, walau ada perbezaan pendapat antara kami, kami umpama air dicincang yang tidak akan putus.Tetap sokong menyokong di akhir kata.

Subhanallah, terima kasih Allah atas kurniaan ini.Semoga ukhuwah kami berpanjangan tanpa sengketa, bahkan penuhi ia dengan mahabbahMu.Amen!


2 comments:

izfanora said...

seronokkan klu adik beradik berkumpul.. :)

humble.yat said...

seronok, tambah2 lagi setelah kawen ni..dah tak macm dulu berkumpul je selalu huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...