1/8/13

Sebuah Kereta

BY humble.yat IN No comments

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt.


Biasanya bila saya nampak kereta yang kemik, cepat-cepat saya sebut "Nauzubillahiminzalik..".Biasanya bila saya masuk simpang yang tiada lampu isyarat, banyak kali lafaz "basmallah" tanpa henti  sehingga saya selamat masuk ke lorong yang betul.Biasanya bila saya acukan kunci kereta untuk hidupkan enjin, doa naik kenderaan dan tawakal akan bermula.Tapi sejauh mana tawakal kita untuk menerima segala qada dan qadar?

Apalah yang ada pada harta dunia.Memang kereta kemek itu harta pertama yang saya ada setelah bekerja, dari gaji pertama saya, dari susah payah berbisnes untuk kumpul deposit sendiri.Tapi itu cuma harta dunia untuk memudahkan segala urusan sahaja. Tidak lebih dari itu.

Kereta yang kemek, masuk ke bengkel kemudian berwajah baru semula.
Ibarat kita, hati yang ada secalit hitam, kemek dan bila ditimpa musibah, bermulalah keinsafan di hati kita untuk menjadi HAMBA.

Itu cuma harta dunia, kecacatan dunia yang boleh diperbaiki dengan nilai.Tapi hati kita, harta selamanya dunia akhirat, perlu sentiasa dibaiki tanpa nilaian.Ianya percuma!

Astagfirullahalazim..
Aku hanyalah seorang HAMBA..
 


0 inspirasi naluri :-):