4/12/13

Tudung Anatomi Mukminah

BY humble.yat IN , 1 comment

Bismillahirahmanirrahim.. 
Assalamualaikum wbt.


Xarra mempunyai koleksi tudung labuh yang pernah dipakai ketika zaman bergelar pelajar universiti. Tetapi tudung itu disimpan seketika, disarung tudung bidang 55-60 yang boleh dipin kerongsang secara rama-rama mahupun dililit.

Tudung itu masih tertutup auratnya.Tapi hatinya masih menjeling pelajar-pelajar muslimah yang masih bertudung bulat dan labuh.Nuraninya masih terusik.Ada rasa cemburu.Tudung labuh itu nampak suci, memelihara diri berbanding tudung bidang besar yang dipakainya kini.Dalam hati mahu berazam mencari kekuatan untuk menyarung tudung labuh kembali.Tetapi sampai bila? Semacam seronok bertabaruj dengan tudung bidang besar itu, nampak ada gaya yang tersendiri tetapi masih menutup auratnya.

Namun Xarra terus berdoa, supaya berjumpa seorang imam dalam hidupnya yang boleh menyarungkan tudung labuh itu kembali. Tekad tudung sarung labuh itu disimpan, warna putih, biru, ungu , dan coklat lembut.

Dan akhirnya sampai satu ketika, imam yang dicari itu hadir dalam hidupnya, bertanyakan tudung labuh yang tersangkut di almari baju tetapi tidak pernah disarung oleh isterinya tadi sejak lafaz sakinah itu diterima.

Suami : kenapa sayang tak pernah pakai tudung tu?
Xarra  : sebab sayang tunggu seorang lelaki yang bergelar suami yang sudi untuk menyarungkan tudung labuh  itu kembali..
Suami : hmm..abang ke lelaki tu?
Xarra:  Abang rasa?

Lalu suami tadi mengambil tudung itu dan menyarungkan tudung itu kepada isteri tadi.

Suami :Sejuk mata abang pandang sayang macam ni, bertambah cantik, Isy, ni yang kena pakai purdah pulak ni...

Satu ciuman singgah di ubunnya, penuh kasih dari suami.Xarra hanya tertunduk malu mendengar celoteh suaminya sambil mendoakan agar nikmat ini berkekalan hingga syurga kelak.

kredit to googles

"Indahnya hidup berteraskan syariah"

1 inspirasi naluri :-):

Sidratul Muntaha said...

kalau bukan sbb kengkangan keje dan polisi tmtpt keje
lama dah pakai niqab
tingin sungguh
nak2 mmg ade masalah tonsil infection due to uncontrollable chemical inhale